Tuulilasinpyyhkijät tekevät ajamisesta turvallisempaa pitämällä tuulilasin puhtaana liasta, lumesta ja roskasta, kun ne huolletaan kunnolla. Tuulilasinpyyhkijät kuitenkin tarvitsevat varren toimiakseen.
Varsi on kytketty pieneen moottoriin, joka yleensä löytyy konepellin alta heti kojelaudan edestä. Varret tehdään vahvoista metalleista, teräksestä alumiiniin, ja ne suunnitellaan kestämään jatkuvaa käyttöä ja äärimmäisiä sääolosuhteita aina auringonpaahteesta kovaan tuuleen.
Tästä johtuen tuulilasinpyyhkijän varret kestävät yleensä koko auton käyttöiän mutta voivat joskus tarvita uusimista, jos ne vaurioituvat.
Kun tuulilasinpyyhkijän varsi on pettämässä, ovat yleisiä merkkejä siitä maalin halkeileminen, raidat tuulilasissa, pyyhkijöiden kolina tai hyppiiminen pyyhkiessä.
1. Maali irtoilee varresta
Tuulilasinpyyhkijän varret on yleensä maalattu mustaksi suojaavalla jauhekerroksella, joka auttaa niitä kestämään erilaisia sääolosuhteita. Maali on erittäin kestävää mutta alkaa ajan myötä rakoilemaan, haalistumaan ja irtoilemaan.
Kun näin käy, maalin alla oleva metalli altistuu säälle, joka aiheuttaa ruostumista tai metallin väsymistä, joka voi tehdä varresta hauraan ja helposti rikkoutuvan. Jos huomaat maalipinnan rakoilevan on aika viedä auto huoltoon, jossa mekaanikko pystyy helposti tarkastamaan ja korjaamaan ongelman.
2. Raidat tuulilasissa
Kun pyyhkijät toimivat niin kuin pitää, ne puhdistavat tuulilasin liasta ja roskasta. Vaurioitunut varsi voi kuitenkin aiheuttaa pyyhkijän taipumisen sisään- tai ulospäin, jolloin lasiin jää raitoja vaikka pyyhkijät itsessään olisivat tuliterät.
Jos tuulilasissa on säännöllisesti raitoja pyyhkimien jäljiltä, voi syynä olla vaurioitunut varsi, joka ei jaksa ylläpitää tarvittavaa jännitettä pyyhkijän ja lasin välillä.
3. Pyyhkijät kalisevat
Samantyyppisesti kuin yllämainitussa ongelmassa, pyyhkijöiden hyppiminen tai kaliseminen pyyhkiessä on merkki ongelmasta varren kanssa. Näin voi myös käydä, jos tuulilasia pyyhkii liian kuivana tai lasissa on särö.
Jos huomaat pyyhkijöiden pomppivan tai kalistelevan pyyhkiessä, etenkin sateella, on ongelma todennäköisesti varressa. Varsi voi olla taipunut tai vaurioitunut ja se kannattaa vaihtaa uuteen mahdollisimman pian.
4. Sulka ei ole kosketuksissa lasiin
Toinen selvä merkki siitä, että pyyhkijän varressa on ongelma on, kun sulka ei lainkaan koske lasiin. Syy tähän on yleisimmin tuulilasista poispäin taipunut pyyhkijän varsi, joka ei pysty ylläpitämään tarpeeksi kovaa painetta sulan ja lasin välillä.
Kun pyyhkijät laittaa päälle, tulisi niiden kulkea lasin pinnan poikki sulavasti ja tasaisesti. Jos varsi on taipunut, on riskinä myös, että varsi hajoaa entistä enemmän, jos sillä yrittää poistaa jotakin painavaa, kuten märkiä lehtiä tai lämpimän kelin lunta.
5. Sulat eivät liiku, kun pyyhkijät laittaa päälle
Vaikka tämä on yleisimmin merkki ongelmasta pyyhkijän moottorin kanssa, voi rikkinäinen varsi joskus aiheuttaa tällaisen tilanteen. Jos varren kiinnityskohta moottorin on löystynyt tai vaurioitunut, kuulet moottorin pyörivän vaikka pyyhkijät eivät liiku.
Täydellisessä maailmassa pyyhkijän varsista ei tarvitsisi ikinä huolehtia. Kuitenkin onnettomuudet, roskat tai yksinkertaisesti metallin väsyminen voi johtaa varren vaurioitumiseen. Jos huomaat ylläolevia ongelmia omissa pyyhkimissä, kannattaa varret tarkistaa ja korjauttaa mahdollisimman pian.