Auton käynnistäminen apuvirralla

Voit joku aamu saapua autolle ja huomata, että akku on tyhjä, koska unohdit ajovalot yöksi päälle. Auton voi käynnistää apuvirralla ystävällisen naapurisedän autosta.

Kesällä noin puolen tunnin ajo tämän jälkeen riittää lataamaan akkua tarpeeksi seuraavaa käynnistystä varten. Talvella akun virranotto- ja virranantokyky heikkenee ja tyhjentynyttä akkua kannataa ladata pikemminkin akkulaturilla kuin naapurin autosta.

Apuvirralla käynnistäminen on aina omalla vastuulla. Lue aina ensin oman auton ohjekirja ja selvitä saako autosta yleensä antaa tai ottaa apuvirtaa.

Nykyautoissa elektroniikkajärjestelmät ovat erittäin herkkiä ja apuvirran antaminen tai ottaminen voi aiheuttaa tuhansien eurojen vahingot, vaikka apukäynnistys tehtäisiin periaatteessa oikein.

Apuvirran antamisessa ja ottamisessa piilee aina virta- ja jännitepiikkien riski. Sovi etukäteen, kuka on vastuussa mahdollisista vaurioista. Lähtökohtaisesti jokainen vastaa oman auton vaurioista, koska on vapaaehtoisesti suostunut apukäynnistykseen.

Paremmissa kaapeleissa on ylijännitesuoja, joka suojelee auton elektroniikkaa.

Turvallisin vaihtoehto apuvirran antamiselle on hankkia starttiboosteri (apukäynnistin), joka maksaa 30-200 euroa.

Laadukas akku kestää tasaisessa käytössä ainakin 5 vuotta, jopa pidempään. Jos akku toistuvasti tyhjenee tai on alhaisella varauksella, lyhenee sen käyttöikä selvästi.

Tyhjä akku saattaa talvella jäätyä, jolloin se voi rikkoutua kerrasta.

Apuvirralla käynnistäminen

Kun saat naapurisedän ylipuhuttua autosi apukäynnistykseen, tapahtuu se käytännössä näin:

  1. Pyydä naapurisetää sammuttamaan oma auto.
  2. Kytke kaapeleiden (+) puristimet akkujen (+) napoihin.
  3. Kytke (-) puristin naapurisedän auton akun (-) napaan.
  4. Kytke (-) puristin oman auton moottorin lohkoon tai auton maalittomaan runkopintaan – mahdollisimman kauas akusta ja polttoaineen syöttöjärjestelmästä. Viimeisen puristimen kytkeminen aiheuttaa kipinöitä, jotka voivat sytyttää tyhjentyneestä akusta mahdollisesti vapautuneita kaasuja.
  5. Pyydä naapurisetää käynnistämään oma auto ja odota, että auto on käynyt hetken, jotta tyhjentynyt akku ehtii hieman elpymään.
  6. Käynnistä oman auton moottori. Ennen tätä kannattaa kuitenkin pyytää naapurin setä sammuttamaan oma autonsa ja poistamaan avaimet virtalukosta, jos hänellä on uudehko auto. Näin vältät virta- ja jännitepiikkien aiheuttamia tuhoja naapurisedän autossa, kun käynnistät omasi.
  7. Anna molempien autojen käydä hetki, jos naapurisetä ei sammuttanut omaa autoaan, jotta autettu akku saa hieman varausta. Pyydä naapurisetä sammuttamaan oma autonsa ja poista kaapelit päinvastaisessa järjestyksessä – aloittaen oman auton (-) puristimesta.
  8. Käynnistä oma auto ja kiitä naapurisetää. Jos oma auto ei lähde käyntiin useamman yrityksen jälkeen, voi ongelma olla jossakin muualla eikä apuvirran antamista kannata jatkaa.

Huom! Käsittele vain yhtä kaapelia kerralla, jottei toiselta puolen akkuun kytketyn kaapelin (-) ja (+) puristimet vahingossakaan osu toisiinsa.

Varo myös, että et tyhjennä naapurisedän auton akkua elvyttäessäsi omaa akkua.