Kuinka lisätä jarrunestettä autoon

Jarruneste on tarpeellista auton jarrujen oikean toiminnan kannalta. Oikein toimiva jarrujärjestelmä on ratkaiseva auton yleisen kunnon sekä kuskin ja matkustajien turvallisuuden kannalta.

Tarkista jarrunesteen tila ja lisää nestettä, jos sitä on vähän tai sen on värjääntynyttä. Vaikka kuluneiden jarruosien vaihtaminen on erittäin tärkeää on osia, jotka voivat jäädä huomiotta tarkastuksessa.

Yksi tärkeimmistä on jarruneste, jonka ansiosta jarrujärjestelmä ylipäänsä toimii.

Jarrunesteen lisääminen autoon

  1. Pysäköi auto tasaiselle alueelle. Varmista, että auto ei liiku ja että alusta on tasainen. Auton liikahtaminen tai sen pysäköiminen mäkeen voi antaa virheellisen nesteen määrän lukeman.
  2. Paina jarrupoljinta 20-30 kertaa. Jotkut valmistajat vaativat, että näin tehdään, jos autossa on ABS-järjestelmä. Jos autossasi ei ole ABS-jarruja, voi hypätä tämän yli. Jos et ole varma, poljinta kannattaa pumpata varmuuden vuoksi. Huomioi, että poljin voi tuntua kovemmalta, kun moottori on sammutettu – tämä on normaalia ja poljin palautuu normaaliin tuntumaan, kun auto käynnistetään.
  3. Etsi jarrunesteen säiliö. Säiliö löytyy konepellin alta yleensä kuskin puolelta, moottorin takaosasta tai lähellä tuulilasia. Joissakin autoissa säiliön päällä voi olla paneeli. Jos auto vaatii paljon paneelien purkamista jarrunesteen vaihtamiseksi on parasta jättää asia ammattilaisen hoidettavaksi.
  4. Tarkista jarrunesteen määrä. Yleensä autossa on muovinen säiliö, joka on läpikuultava ja jonka kyljestä löydät MIN ja MAX merkinnät. Jarrunesteen määrän näet merkintöjen välistä. Jos nesteen määrää on vaikea nähdä voi sen saada näkyvämmäksi kohdistamalla säiliöön taskulampulla valoa. Joissakin autoissa voi olla metallinen säiliö, jonka korkki pitää poistaa ennen kuin nesteen määrän voi nähdä.
  5. Tutki nesteen väri. Jarruneste saastuu ajan mittaan normaalissa käytössä. Puhdas neste on haalean kullan väristä ja saastunut jarruneste on tumman meripihkan väristä. Jos autosi jarruneste on tummunut on aika soittaa ammattilainen huuhtomaan neste ennen uuden lisäämistä.
  6. Jos jarruneste on MIN ja MAX merkkien välissä ja näyttää puhtaalta, olet valmis. Hyvää työtä! Jos jarruneste on MIN merkin alapuolella, on aika lisätä nestettä.
  7. Poista säiliön korkki. Voit mahdollisesti joutua poistamaan nestetason anturin, jos sellainen on autossasi. Puhdista korkki sekä tankin päällinen puhtaalla rätillä. Poista korkki vetämällä, kiertämällä tai vapauttamalla metalliliitin (mikä ikinä pätee sinun autoosi).
  8. Lisää jarrunestettä säiliöön. Kaada nestettä hitaasti lisää, kunnes nesteen taso on riittävä. Varmista, että käytät autollesi sopivaa jarrunestettä – katso auton ohjekirjasta tai kysy ammattilaiselta, mikä neste sopii autoosi. HUOM! Älä täytä nestettä MAX merkintää korkeammalle, koska neste tarvitsee tilaa säiliössä laajentuakseen olosuhteiden muuttuessa.
  9. Vältä läikyttämistä. Jos jarrunestettä läikkyy, pyyhi se saman tien.
  10. Laita korkki takaisin. Kiinnitä korkki takaisin säiliöön samalla tavalla kuin irroitit sen ja varmista, että se on kunnolla kiinni. Muista myös laittaa anturi takaisin paikoilleen, jos autossa sellainen on.

Onneksi olkoon! Olet vaihtanut autoosi jarrunesteen ja autossa on taas tarvittava määrä nestettä. Jos nesteen määrä oli erittäin matala voi syynä olla jokin muu osa jarrutusjärjestelmässä. Tarkistuta jarrujen kunto korjaamolla.

Kuinka auton jarrut toimivat?

Jotta ymmärrät, miksi jarruneste on niin tärkeää, sinun tulee ymmärtää, kuinka jarrutusjärjestelmä toimii.

Hydraulinen jarrujärjestelmä  koostuu pääasiallisesta sylinteristä, jarrunesteestä ja nestesäiliöstä, jarrujohdoista ja jarrusataroista (levyjarrut) tai renkaiden sylintereistä (rumpujarrut), jotka kohdistavat voiman jarrupalojen tai kenkien päälle kussakin neljässä renkaassa.

Jarrupoljin on kiinnitetty suoraan pääsylinteriin, jossa jarruneste jakautuu jokaiselle renkaalle erillisten jarruputkien kautta. Pääsylinterin yläpuolelle on asennettu jarrunestesäiliö, joka käyttää painovoimaa nesteen syöttämiseen pääsylinteeriin.

Kun poljinta painetaan, pääsylinteri alkaa puristamaan nestettä. Koska nestettä ei voi puristaa, paine muuttuu liikkeeksi.

Neste siirtyy jarruputkien läpi ja alas jarrusateriin tai rengassylinteriin, jossa nestepaine kohdistuu jarrupaloihin tai kenkiin, mikä aiheuttaa pyörien pysähtymisen.

Jarrunesteestä muuta huomioitavaa

Tämä pätee useimpiin ajoneuvoihin, mutta mallista riippuen järjestelmissä on eroja, jotka saattavat vaatia ammattilaista.

  • Jarruneste on hygroskooppista, eli se imee kosteutta, myös ilmasta. Älä jätä säiliötä tai pulloa auki pidemmäksi aikaa kuin on tarpeen. Koska jarruneste on hygroskooppista, tulisi se huuhdella kahden vuoden välein riippumatta sen määrästä tai väristä. Näin varmistat, että nesteessä ei ole kosteutta, joka aiheuttaa moottoriosien korroosiota sisäisesti.
  • Jarruneste vahingoittaa maalipintoja. Jopa pisara saattaa aiheuttaa vaurioita. Puhdista siis välittömästi mahdollisesti läikkynyt neste puhtaalla rätillä ja puhdistusaineella.
  • Jos jarrupoljin on matalalla tai tuntuu sienimäiseltä, jouduit lisäämään paljon jarrunestettä tai epäilet vuotoa, kannattaa auto viedä ammattilaisen tarkistettavaksi, koska nämä voivat kertoa vakavammasta ongelmasta.