Uusien renkaiden ostaminen on harvemmin sellainen ostosreissu, jota odotetaan innolla. Renkaat ovat kuitenkin olennainen osa autoa, koska ne ovat ainoa kontaktipinta ajoneuvon ja tien välillä.
Oikeiden renkaiden valitseminen on siis tärkeää. Tämä opas kertoo, miten ostat parhaat renkaat autollesi.
Ennen renkaiden ostamista
Ennen kuin voit ostaa uudet renkaat, sinun pitää tietää, minkä kokoiset renkaat tarvitset autoosi. Näet tämän auton ohjekirjasta ja renkaiden kyljestä.
Renkaiden nopeusmerkintä on myös tärkeä, vaikka se helposti sivuutetaankin. Sellaisen renkaan valitseminen, jossa on väärä nopeusmerkintä voi mitätöidä autovakuutuksen eli se on tärkeä kirjain ymmärtää.
Kun lähdet ostamaan renkaita, tulet näkemään niissä kodinkoneista tuttuja merkintöjä. Lapun tieto on helposti ymmärrettävissä ja sen avulla ostat turvallisemman renkaan paremmalla pidolla, joka auttaa säästämään polttoainetta ja on hiljaisempi.
Lapussa kerrotaan renkaan polttoainekulutus, jarrutusmatka märällä alustalla sekä äänitaso. Nämä tiedot ovat pakollisia kaikissa EU:ssa myytävissä uusissa renkaissa.
Polttoaineen kulutus/vierintävastuksen luokitus
Polttoainepumppu renkaan vieressä osoittaa renkaan vaikutuksen polttoaineen kulutukseen. Renkaiden vaikutus polttoainetalouteen on suurinpiirtein 20%.
Vierintävastus on energia, joka menetetään renkaan pyöriessä. Vierintävastuksen laskiessa polttoainekulutuskin laskee, jolloin CO2-päästötkin laskevat.
A-luokka on pienin vierintävastus ja G-luokka suurin vierintävastus. Polttoainesäästö on noin 0,5 litraa per 100 kilometriä.
Jos ostat G-luokan renkaat autoosi, voit menettää jopa kuusi litraa polttoainetta 1 000 kilometriä kohden. A-luokan renkailla siis voisit potentiaalisesti jopa säästää uuden rengassarjan verran rahaa.
D-luokkaa ei käytetä, jotta ero kolmen parhaan ja kolmen huonoimman välillä on selkeä. Kuluttajia halutaan selvästi kannustaa hankkimaan parempia renkaita.
Märkäpito/jarrutuksen luokitus
Taulukko, jossa on renkaan kuva sadepisaroiden ympäröimänä tai rengas ja sadepilvi, osoittaa renkaan pidon märällä alustalla. Renkaat, joilla on hyvä märkäpito, jarruttavat tehokkammin ja kulkevat jarrutuksen aikana lyhyemmän matkan.
Luokitus määritellään kahdenlaisella kokeella, kun auto matkaa 80 km tuntivauhtia. Luokitus on parhaasta pidosta – A-luokka – huonoimpaan pitoon – G-luokka.
Tässäkään D-luokitusta ei käytetä eikä EU:lla ole tällä hetkellä suunnitelmia edes käyttää G-luokitusta. G-luokan renkaita ei tulisi käyttää, koska ne eivät ole riittävän turvalliset.
Ero jarrutusmatkassa luokkien välillä on noin kolme metriä – keskimääräinen auton mitta. Ero A-luokan renkaiden jarrutusmatkalla (3 metriä) ja G-luokan renkaiden jarrutusmatkalla on siis 18 metriä eli neljä auton mittaa!
18 metrin etäisyys voi erottaa sinut niistä, jotka joutuvat onnettomuuteen.
Renkaan äänitaso/melupäästön luokitus
Rengas äänimerkillä osoittaa renkaan äänitason mustina viivoina ja desibeleinä (dB). Yksi musta viiva osoittaa hiljaisimmat renkaat ja tarkoittaa, että renkaiden äänitaso on 3dB tulevien laillisten äänitasorajoitusten alapuolella.
Kaksi mustaa viivaa osoittaa keskitason ääneen ja kolme mustaa viivaa viittaa korkeaan äänitasoon ja rengas ylittää Euroopassa määritetyn maksimitason.
Äänitaso tarkoittaa äänen voimakkuutta auton ulkopuolella – ei sitä, kuinka hyvin ne kuuluvat auton sisälle. Ota myös huomioon, että alipaineistettu rengas on äänekkäämpi kuin täysi rengas.
Muuta huomioitavaa renkaita ostettaessa
Vaikka rengasmerkinnästä saa paljon tietoa siitä, kuinka hyvin rengas suoriutuu tärkeillä osa-alueilla, ovat nämä tekijät vain osa suurempaa kokonaisuutta renkaan suorituskyvyssä.
Muita tärkeitä tekijöitä ovat ajovakaus, renkaan kestävyys, suorituskyky jarrutuksessa kuivalla, kuinka hyvin rengas vastustaa vesiliirtoon joutumista, suorituskykyä kylmällä säällä sekä kuinka renkaat suoriutuvat niin kuivilla kuin märillä teillä.
Muita tekijöitä, joita ei mainita tuotelapussa mutta joita kannattaa renkaita ostaessa harkita ovat:
Kun autloilulehti suorittaa rengastestin, keskittyy se yleensä noin 15 kriteeriin. Rengasvalmistajan testatessa ja kehittäessä renkaita kriteerejä on yleensä noin 50.
Muista siis ajatella renkaiden kokonaissuorituskykyä, kun olet hankkimassa uusia renkaita.
Kuinka lukea renkaissa olevaa tekstiä
Tuotetietojen lisäksi itse renkaassa on merkintöjä, jotka ovat tärkeitä. Tärkein tieto löytyy numeroiden ja kirjainten sarjasta, joka kertoo mm. renkaan koon.
Sarja voi olla esimerkiksi: P 225/55R 16 91V.
P – on rengastyyppi. P-kirjain tai ei kirjainta lainkaan kertoo, että rengas on henkilöautolle.
225 – on renkaan leveys millimetreissä (koko renkaan leveys, ei ainoastaan kulutuspinta).
55 – profiilisuhde, renkaan korkeus on 55% poikkileikkauksen leveydestä.
R – kirjain kertoo renkaan rakenteen, R on radiaalirengas.
16 – on vanteen koko, eli halkaisija tuumissa.
91 – osoittaa renkaan kuormitusluokan (LI = load index) eli maksimaalisen kuormituksen renkaalle kilogrammoissa. Rengas, jossa on kuormitusluokitus 91 voi kantaa 615 kg painon. Uusia renkaita ostettaessa tulisi katsoa kuormitusluokitusta yhdessä nopeusluokituksen kanssa.
Luokka | Kuorma | Luokka | Kuorma | Luokka | Kuorma |
---|---|---|---|---|---|
62 | 265 kg | 84 | 500 kg | 106 | 950 kg |
63 | 272 kg | 85 | 515 kg | 107 | 975 kg |
64 | 280 kg | 86 | 530 kg | 108 | 1000 kg |
65 | 290 kg | 87 | 545 kg | 109 | 1030 kg |
66 | 300 kg | 88 | 560 kg | 110 | 1060 kg |
67 | 307 kg | 89 | 580 kg | 111 | 1090 kg |
68 | 315 kg | 90 | 600 kg | 112 | 1120 kg |
69 | 325 kg | 91 | 615 kg | 113 | 1150 kg |
70 | 335 kg | 92 | 630 kg | 114 | 1180 kg |
71 | 345 kg | 93 | 650 kg | 115 | 1215 kg |
72 | 355 kg | 94 | 670 kg | 116 | 1250 kg |
73 | 365 kg | 95 | 690 kg | 117 | 1285 kg |
74 | 375 kg | 96 | 710 kg | 118 | 1320 kg |
75 | 387 kg | 97 | 730 kg | 119 | 1360 kg |
76 | 400 kg | 98 | 750 kg | 120 | 1400 kg |
77 | 412 kg | 99 | 775 kg | 121 | 1450 kg |
78 | 425 kg | 100 | 800 kg | 122 | 1500 kg |
79 | 437 kg | 101 | 825 kg | 123 | 1550 kg |
80 | 450 kg | 102 | 850 kg | 124 | 1600 kg |
81 | 462 kg | 103 | 875 kg | 125 | 1650 kg |
82 | 475 kg | 104 | 900 kg | 126 | 1700 kg |
83 | 487 kg | 105 | 925 kg |
V – renkaan nopeusluokitus kertoo korkeimman sallitun nopeuden renkaalle. Seuraa autonvalmistajan suosituksia siitä, minkä nopeusluokan renkaat sopivat autoosi. V-luokan renkaalla saa enintään ajaa 240 kilometriä tunnissa.
Tärkeimmät nopeusluokat: | |||||||
Q | R | S | T | H | V | W | Y |
160 km/h | 170 km/h | 180 km/h | 190 km/h | 210 km/h | 240 km/h | 270 km/h | 300 km/h |
Muita hyödyllisiä rengastermejä
3PMSF – Three Peak Mountain Snow Flake eli lumihiutale ja kolmikärkinen vuori symboli. Renkaat, joissa on tämä merkintä, täyttävät lumen pitoa koskevat erityisvaatimukset ja ne on suunniteltu erityisesti käytettäväksi vaikeissa lumiolosuhteissa. 3PMSF merkinnän lisäksi renkaassa voi olla M/S merkintä.
All Season on merkki jokakelin renkaista. A/S renkaat on suunniteltu Keski-Euroopan sekä Ruotsin ja Norjan eteläisiin talviin, jossa lunta sataa satunnaisesti ja jäätä on teillä harvoin.
Jokakelin renkaat ovat nimellisesti talvirenkaat ja niitä markkinoidaan sellaisina mutta niiden ei tarvitse täyttää mitään jäänpitovaatimuksia. Ne on lähinnä suunniteltu suoriutumaan kevyessä lumessa ja sulalla asfaltilla.
Ne yleensä kuluvat nopeammin kuin kesä- tai talvirenkaat ja niissä on enemmän pitoa, joka lisää polttoaineen kulutusta.
All Terrain renkaat tunnetaan myös On-/Off-Road All Terrain renkaina. Ne on suunniteltu suoriutumaan niin maastossa, mudassa ja lumessa kuin sora-, kivi- ja hiekkateillä.
Commercial (kaupallinen) renkaat ovat vahvistetut ja niitä käytetään yleisesti kevyissä kuorma-autoissa.
Black Sidewall tai blackwall renkaat ovat kokomustat. Alunperin renkaat tehtiin luonnonkumista ja seokseen sekoitettiin aineita kestävyyden lisäämiseksi, näistä sinkkioksidi teki renkaista valkoiset.
Hiilimustaa alettiin lisäämään renkaisiin urien kestävyyden lisäämiseksi. Tämä vaikutti myös renkaiden väriin.
Nykyään kokomustat renkaat ovat standardirenkaat kaikissa autoissa ja WSW renkaita ovat enemmän erikoisautojen luksusrenkaita.
E-merkintä. Rengas on hyväksytty ECE-säädösten mukaisesti, numero kertoo hyväksynnän maan.
Vannereunan suoja on kuminen osa, joka suojelee vanteen reunaa vaurioilta (esimerkiksi kadunreunalta). Niitä saa eri värisinä.
Eri valmistajat käyttävät eri koodeja mutta yleisimmät ovat:
- FSL: Flange Shield
- FP: Fringe Protector
- MFS: Max Flange Shield
- RPB: Rim Protector Bar
- FR: Tyre Rib
Kuva: rimringz.com
Light Truck eli kevyt rekka. Renkaat on suunniteltu ajoneuvoille, jotka ajavat paljon ja kantavat painavia lasteja.
Myös M+S tai M&S (voi myös olla M/SE, kun kyseessä on nastarengas) - Mud and Snow merkintä löytyy yleensä talvirenkaista.
M/S merkintä ei kuitenkaan takaa, että rengas soveltuu Suomessa talviajoon, koska merkintä saattaa löytyä myös kesä-, jokakelin-, off road- sekä all terrain renkaista.
Mud Terrain rengas on suunniteltu suoriutumaan mutaisella tai muulla alustalla, joka vaatii pitoa, kuten kivinen alusta, soratie tai syvemmässä lumessa.
Renkailla on isot, raskaat urat kulutuspinnoissa ja soveltuvat myös epätasaisessa ja syvässä muta-/kivimaastossa.
Näitä renkaita valmistetaan yleensä suurikokoisina ja niillä on vahvistettu rakenne.
Motor Cycle renkaat ovat vain moottoripyörille.
Renkaiden tekstiä on korostettu.
- OWL - Outlined White Letters eli valkoiset ääriviivat kirjaimissa
- RWL - Raised White Letters eli kohotetut valkoiset kirjaimet
- ORWL - Outlined Raised White Letters eli ääriviivatut kohotetut valkoiset kirjaimet
Passenger Car merkintä osoittaa henkilöauton renkaan. Rengas on myös henkilöautolle, jos siinä ei ole kirjainta.
Reinforced Flat Tire renkaat on vahvistettu niin, että ne jaksavat kantaa ajoneuvon painon vaikka rengas menettäisi ilmanpainetta.
SFI myös Side Facing Inwards - Inner Side osoittaa renkaan sisäpuolen asennettaessa.
SFO myös Side Facing Outwards - Outer Side osoittaa renkaan ulkopuolen asennettaessa.
Huomaa myös, että renkaissa voi olla pyörimissuunnan osoittavat nuolet. Asennettaessa tulee siis muistaa, että nuolten on osoitettava menosuuntaan, kun sellaiset on.
Special Trailer renkaat on tarkoitettu trailerille.
Vetoajoneuvo on johtava, joka tarkoittaa, että pito on olennainen osa renkaiden suunnittelua. Sen avulla vetoajoneuvo pystyy kiihdyttämään, kääntymään ja jarruttamaan pysähtyäkseen.
Vetoajoneuvon renkailta vaaditaan myös, että ajoneuvossa on mukava matkustaa. Tämä saadan aikaiseksi sallimalla renkaiden jousto.
Perävaunu on seuraavassa asemassa eikä hyödy joustavista renkaista. Etenkin perävaunut, joissa on matala painopiste tai jotka kuljettavat painavaa lastia alkavat heilumaan joustavilla renkailla.
Jäykemmät renkaat ja korkeammat ilmanpaineet pitävät perävaunun pystyssä heilumatta.
Temporary merkintä on vain renkaissa, joita voi käyttää tilapäisesti, kuten takakontissa oleva vararengas.
Väliaikaisella renkaalla ei ole tarkoitus ajaa pitkiä matkoja vaan sen tehtävä on saada auto perille seuraavaan paikkaan, jossa renkaan voi vaihtaa.
Tubeless renkaassa ei ole sisäkumia.
Tube Type renkaassa on sisäkumi.
White Sidewall tai Whitewall renkailla on valkoinen raita tai kokonaan valkoinen sivuseinämä.
Renkaat olivat yleisesti käytössä 1900-luvun alusta aina 1970-luvun keskivaiheille. Mustien renkaiden yleistyessä WSW renkaita alettiin pitämään paljon huomiota vaativina luksusrenkaina.
Nykyään WSW renkaat ostetaan erikseen, koska niitä ei enää saa tehdastilattuna auton mukana.
Extra Load renkaat on suunniteltu painaville ajoneuvoille. Nämä renkaat kestävät paitsi painavamman ajoneuvon myös korkeamman ilmanpaineen, jota isompi ajoneuvo tarvitsee.
Reinforced renkaat on tarkoitettu normaalikokoisille ajoneuvoille, jotka kuljettavat enemmän painolastia.
Tarkista myös renkaan ikä
Renkaan iän kertova nelinumeroinen koodi löytyy renkaan sivuseinämästä. Numero on yleensä pienen ovaalin ikkunan sisällä. Kaksi ensimmäistä numeroa ovat valmistusviikko (numero 1-52 välillä) ja kaksi viimeistä valmistusvuosi. Eli numerosarja 2616 tarkoittaa, että renkaat valmistettiin viikolla 26 vuonna 2016.
Jos renkaissa on vain kolminumeroinen koodi, on ne valmistettu ennen vuotta 2000 ja ne tulee vaihtaa heti. Auton renkaiden iälle ei ole yhtä ehdotonta rajaa mutta nyrkkisääntönä yli 5 vuotta vanhat renkaat kannattaa vaihtaa uusiin.
Renkaiden vanha ikä näkyy pieninä halkeamina, jotka ilmestyvät renkaan sivuseinämään. Näin tapahtuu, koska UV-valo hapettaa renkaan kumiseosta, jolloin kumi kuivuu.
Renkaissa on ikääntymisen estäviä kemiallisia aineita, jotka huomattavasti hidastavat prosessia, mutta tämä vahamainen seos vapautuu vain renkaan ollessa liikkeessä. Renkaat, joita käytetään harvoin tai jotka on varastoitu huonosti kuivuvat siis nopeammin kuin käytössä olevat renkaat.
Harvoin ja vähän ajetut autot ovat niitä, joissa on suurin riski, että renkaat ikääntyvät ennenaikaisesti. Monet tällaisten autojen kuskit olettavat virheellisesti, että renkaat ovat tiekuntoiset juuri siitä johtuen, että autoa käytetään niin harvoin ja niissä on hyvät urasyvyydet.
Jos autoa ajaa harvoin tai renkaat otetaan pitkän ajan jälkeen säilytyksestä, kannattaa niiden kunto tarkistaa ennen kuin niillä lähtee ajamaan.
Ennenaikainen vanheneminen lisää renkaan pettämisen riskiä. Renkaat, jotka ovat kuusi vuotta vanhoja (tai vanhempia) kannattaa viedä ammattilaisten tarkastettavaksi, jotta ne varmasti ovat turvalliset.
Muista myös tarkistaa lisärekaat, kuten vararengas vanhenemisen merkeistä. Koska niitä käytetään vähemmän, on niiden riski ennenaikaiseen vanhenemiseen suurempi kuin käytössä olevien renkaiden.