6 jäähdytysjärjestelmän varoitusmerkkiä

Jos näet tämän valon känynnistämisen jälkeen, moottori käy liian kuumana tai jäähdytinnestettä ei ole tarpeeksi. Syitä tähän voi olla useampia – kaikki, jotka voivat jättää sinut höyrypilvessä tienreunaan.

Jos jäähdytin vuotaa, on tukkeutunut tai rikki näet yleensä jäähdytinnestettä vuotavan autosta. Myös rikkinäinen vesipumppu voi olla syynä. Vakavampi ongelma on päätiivisteen hajoaminen, joka voi viestiä tuhoisasta moottoriviasta, jos et heti sammuta autoa.

Miksi jäähdytysnesteen valo palaa?

Polttoaineen palaminen moottorin sisällä voi nostaa lämpötilan polttokammiossa jopa 537°C asteeseen. Jotta moottori toimii kunnolla, on käyttölämpötilaa säädettävä tarkasti.

Jäähdytysjärjestelmän tehtävä on säätää moottorin lämpötilaa, jotta moottorista saadaan paras teho, polttoaineen käyttö on mahdollisimman taloudellista, moottorin osat kestävät kauemmin ja päästöt ovat mahdollisimman pienet. Kun jäähdytysjärjestelmää ei pidä kunnossa johtaa se yleensä auton ylikuumenemiseen ja lopulta hajoamiseen.

Jäähdytysjärjestelmän keskeinen komponentti on jäähdytysneste, pakkasnesteen ja veden seos, joka kiertää moottorin läpi säädellen sen lämpötilaa. Jäähdytysjärjestelmän kunnollinen huolto pitää auton käynnissä etkä löydä itseäsi tienreunasta ylikuumentuneella autolla.

Näitä jäähdytysjärjestelmän varoitusmerkkejä kannattaa pitää silmällä, jotta vältyt kalliilta konevialta.

1. Jäähdytinnesteen lämpötilan varoitusvalo

Jos tämä valo palaa auton käynnistyksen jälkeen, pysäytä auto heti, koska moottorin käyminen liian kuumana voi saada sen pettämään kokonaan. Jos autosi säännöllisesti ylikuumenee, on aika viedä se ammattilaisten huollettavaksi.

Moottorin ylikuumenemisesta varoittaa jäähdytinnesteen varoitusvalo, joka näyttää lämpömittarilta, jonka ympärillä on aaltoviivoja. Jos tämä valo syttyy, kun ajat autoa, kertoo se moottorin lämpötilan olevan korkea.

Syy moottorin ylikuumenemiseen on yleensä liian vähäinen jäähdytinneesteen määrä. Onglemana voi olla jäähdytinnesteen vuoto, joka todennäköisesti on vuotavan tai rikkinäisen letkun syytä. Parasta tässä tilanteessa on etsiä vuodon syy ja sen ollessa niin pieni, että autoa voi vielä käyttää turvallisesti, odottaa moottorin jäähtymistä, sitten lisätä jäähdytysnestettä ja viedä auto huoltoon mahdollisimman nopeasti.

2. Lämpömittari näyttää kylmempää tai kuumempaa kuin yleensä

Kun jäähdytysjärjestelmä toimii oikein, näyttää lämpömittari normaalisti mittarin keskilukemaa. Jos mittari alkaa osoittamaan korkeampaa tai matalampaa lämpötilaa, kertoo se jäähdytysjärjestelmän viasta.

Syynä voi olla monta ongelmaa, esimerkiksi jäähdyttimen tukkeena voi olla lehtiä tai jäähdytyspuhaltimet ovat voineet lakata toimimasta. Mitä monimutkaisempi ongelma jäähdytinjärjestlemässä on, sitä parempi on, että viet auton huoltoon ja annat ammattilaisten arvioida ja korjata vian.


3. Lämmitin ei toimi

Auton lämmitin käyttää samaa jäähdytinnestettä, joka kiertää moottorin läpi. Venttiilit säätelevät jäähdytysnesteen virtausta lämmittimen ytimeen auton sisälämpötilan säätämistä varten.

Jos moottorista vuotaa jäähdytysnestettä tai siinä on tukkeuma, lämmittimen teho kärsii. Jos lämmitin ei toimi kunnolla, voi se olla merkki vakavammasta ongelmasta ja auto kannattaa viedä tarkistettavaksi.

4. Jäähdytysnesteen vuoto

Auto voi menettää jäähdytysnestettä sisäisesti tai ulkoisesti. Jos näet vihreän, vaaleanpunaisen tai oranssin lätäkön parkkipaikallasi tai autotallissasi, voi autostasi vuotaa pakkasnestettä.

Pakkasneste on kirkkaan väristä, tahmeaa ja haisee imelälle ja on myrkyllistä ihmisille ja eläimille nieltynä. Jos autostasi jää lätäköitä kannattaa ne siivota pois, varsinkin lasten ja eläinten turvallisuuden vuoksi.

Jäähdytysnesteen vuoto ilman näkyvää lätäkköä johtuu yleensä moottorin sisäisestä viasta, kuten tiivisteen tai jonkin osan hajoamisesta. Sisäinen jäähdytysnesteen kulutus voi vaurioittaa päästökomponentteja ja se tulisi korjata pikaisesti.

5. Tehoton polttoaineenkulutus

Auton moottori toimii tehokkaimmin erittäin rajatun lämpötilahaitarin sisällä. Oikea käyttölämpötila sallii polttoaineen palamisen tehokkaammin, joka antaa moottorille enemmän voimaa vähemmällä polttoaineella.

Jos moottorin lämpötila putoaa optimaalisen lämpötilan alle, polttoaine ei höyrysty kunnolla ja auto kuluttaa enemmän polttoainetta. Jos huomaat tankkaavasi autoa normaalia enemmän, voi kyseessä olla jäähdytysjärjestelmän vika.

Varmista myös, että käytät polttoainetta mahdollisimman tehokkaasti.

6. Jäähdytysnesteen haju auton sisällä

Kuten aiemmin mainittu, jäähdytysnesteen yksi ominaisuuksista on sen imelä haju. Jos huomaat imelän hajun, höyryä hupun alla tai yllättäen kalvon tuulilasin sisäpinnalla, voi syynä olla jäähdytysnesteen vuoto.

Vika kannattaa pikaisesti määrittää ja korjata itse, jos on kokemusta ja taitoa tai huoltamon toimesta.