Autonhuollon tavallisimmat virheet

Autoilija ei pysty estämään kaikkia vikoja mutta korjaamolla huomataan usein suuriakin laiminlyöntejä. Auton säännöllinen huolto pidentää auton elinikää ja ennaltaehkäisee sitä, että autoilija löytää itsensä tienvarresta.

Osa huoltotoimenpiteistä ovat pieniä asoita, jotka kannattaa hoitaa säännöllisesti. Toiset asiat taas vaativat oikeita työkaluja, jolloin auto kannattaa käyttää huollossa. Auton jälleenmyyntiarvo on myös parempi, kun autosta on pidetty hyvää huolta.

Moottorivalon sivuuttaminen

Pienen valon huomiotta jättäminen voi olla helppoa. Kun valo syttyy ja auto vaikuttaa edelleen toimivan normaalisti on helppo ajatella, että kaikki on hyvin ja asiasta ehtii huolehtia hieman myöhemmin.

Kuitenkin muita asioita alkaa tapahtumaan, asian hoitaminen lykkääntyy ja eräänä kauniina päivänä löydät itsesi tienvarresta. Vaikka ajan löytäminen auton huoltoon viemiselle voi olla vaikeaa, kun moottorivalo ensimmäisen kerran syttyy, kannattaa sille tehdä aikaa mahdollisimman pian.

Mitä kauemmin odotat, sitä todennäköisimmin korjaushinta nousee. Toisin sanoen, jos käytät vähän aikaa heti valon sytyttyä asian korjaamiseksi voit pitkällä tähtäimellä säästää paljon rahaa.



Rengaspaineiden tarkistamatta jättäminen

On yleinen erehdys jättää rengaspaineet tarkistamatta, koska renkaat näyttävät päällisin puolin olevan kunnossa. Ulkonäkö kuitenkin voi pettää ja myös silloin kuin rengaspaine näyttää olevan kunnossa, voi paine silti olla alhainen.

Vaikka rengas ei räjähtäisikään, kuluttaa matala rengaspaine jopa 20% enemmän polttoainetta ja renkaat kuluvat epätasaisesti. Rengaspaine kannattaa tarkistaa säännöllisesti, etenkin sään kylmetessä, jolloin renkaista häviää enemmän ilmaa.

Rengaspainevalon sivuuttaminen

Tarkista ilmanpaineet, jos autosi TPMS (tyre pressure monitoring system) varoittaa alhaisesta rengaspaineesta. Järjestelmä varoittaa, kun yhden tai useamman renkaan paine on turvallisena pidettyä alhaisempi.

Jos tämä valo syttyy ajon aikana kannattaa pysähtyä seuraavalla huoltoasemalla tarkistamassa rengaspaineet ja lisää tarvittaessa ilmaa renkaisiin.

TPMS-järjestlemä voi myös tarvita huoltoa, korjausta tai uudistamista, jos se ilmoittaa ongelmasta rengaspaineen kanssa, vaikka tarkistettaessa renkaissa on tarpeeksi ilmaa.

Öljynvaihtojen välien venyttäminen

Moottori tarvitsee öljyä toimiakseen oikein ja ilman öljyä moottori vaurioituu ja hajoaa. Jotta öljy voitelee moottoria tarpeeksi hyvin, ei se voi olla liian vanhaa. Jos öljy jätetään moottoriin liian pitkäksi aikaa se alkaa hajoamaan ja tuottamaan mustaa lietettä.

Sen sijaan, että se voitelee ja jäähdyttää mottoriosia, öljyliete voi tukkia voiteluainekanavia tai koko imusiivilän, josta aiheutuu moottorivaurio. Kun moottoriin pääsee muodostumaan mustaa lietettä, pitää se ensin puhdistaa käsin ja sitten moottori huuhdella erityisellä puhdistusaineella.

Öljynvaihto kerran vuodessa pitää moottorin kunnossa ja pidentää sen käyttöikää.

Moottorinesteiden tarkistamisen unohtaminen

Yleinen väärinkäsitys on, että moottoriöljy on ainoa neste, joka tarvitsee säännöllistä vaihtamista. On totta, että moottoriöljy on yksi tärkeimmistä nesteistä autossa, mutta on olemassa monta muutakin, jotka tarvitsevat tarkistamista, vaihtamista ja täyttämistä.

Jarruneste, siirtoväliaine, jäähdytinneste ja ohjaustehostimen neste pitäsi säännöllisesti tarkistaa ja huoltaa autonvalmistajan suositusten mukaisesti. Tämä auttaa vuotojen estämisen ja pitää auton toimintakunnossa.

Ajamisen jatkaminen vaikka moottori ylikuumenee

Jopa autoalan asiantuntijat ovat myöntäneet syyllistyneensä tähän. He toteavat myös, että tämä ei ole viisainta, mitä voi tehdä. Moottori kuumenee luonnollisesti, kun on käynnissä ja tarvitsee jäähdytysjärjestelmän, joka estää ylikuumenemisen.

Kun jäähdytysjäjestelmä pettää – ja niin voi käydä kenelle vaan – täytyy ajoneuvo pysäyttää heti, sammuttaa moottori ja soittaa hinaus.

Suodattimien ylikäyttö

Auton suodattimien pitää olla mahdollisimman puhtaat, jotta toimisivat parhaiten. Puhtaat suodattimet pitävät hiukkaset ja epäpuhtaudet erossa polttoaineesta, moottorista ja ilmastoinnista.

Likaiset suodattimet voivat aiheuttaa kaikkea huonosta polttoainekulutuksesta aina osien kulumiseen ja moottorin hajoamiseen.

Vaihda suodattimet valmistajan suositusten mukaan. Mustat pakokaasut ja moottorin tehottomuus viimestiään kertovat, että on aika vaihtaa suodattimet.

Jarrujen tarkastaminen

Kuluneista jarruista lähtevää vinkuvaa ääntä voi olla helppo sivuuttaa liikenteessä – sehän varmasti lähtee jonkun toisen autosta tai aikaa vielä on, ennen kuin jarrut pitää tarkistuttaa.

Jarrut kuitenkin ovat yksi tärkeimmistä auton osista ja jos ne ovat kuluneet tai eivät toimi kunnolla, ajoneuvo ei ole turvallinen kuskille, matkustajille tai muille tienkäyttäjille.

Jos siis kuulet vinkunaa tai muuta ääntä jarruttaessa on aika viedä auto arvioitavaksi mahdollisimman pian.



Väärän polttoaineen tankkaaminen tai tyhjällä tankilla ajo

Jos tankin ajaa ihan kuivaksi, voi se rikkoa moottorin osia. Jos autoa ajaa jatkuvasti lähes tyhjällä tankilla, kertyy tankkiin ajan mittaan kosteutta.

Kun kosteus jäätyy kovalla pakkasella, hyytyy auto. Etenkin diesel-ajoneuvot ovat herkkiä liian tyhjällä tankilla ajamiseen.

Väärän polttoaineen tankkaaminen on myös yleinen virhe, joka aiheuttaa usein satojen eurojen laskun autoilijoille. Jos havaitsee, että on tankannut väärää polttoainetta autoon, sitä ei saa käynnistää.

Auton toimittaminen sellaisenaan korjaamoon estää moottorivian ja varmistaa, että kustannukset jäävät mahdollisimman pieniksi.

Auton korjaaminen itse, kun ei tiedä, mitä tekee

Nykyautot ovat erittäin tietokoneistettuja. Tämä tekee niiden huoltamisen ja korjaamisen itse vaikeammaksi, koska tavalliselta autoilijalta yleensä puuttuu niin oikeat työkalut, diagnostiset laitteet sekä tarvittava tieto.

Vaikka se maksaakin enemmän huollattaa auto ammattilaisella, on se parempi kuin asioiden tekeminen itse väärin.

Pyyhkijän sulkien vaihtaminen liian myöhään

Tuulilasinpyyhkijöiden sulat kuluvat ajan ja käytön myötä. Niiden reunat pirstoutuvat ja repeytyvät ja tuloksena on raidat tuulilasissa. Sade, lumi ja muu tuulilasiin tuleva lika huonontavat näkyvyyttä, joten niiden huolto tai vaihto, kun ne alkavat olemaan kuluneet on tärkeää.

Varsinkin talven jälkeen pyyhkijät voivat olla kuluneet, joten niiden toimintakykyä kannattaa pitää silmällä. Pyyhkijät kannattaa mielummin vaihtaa uusiin useammin, kuin odottaa tuulilasin naarmuuntumista.

Takaikkunan peseminen väärin

Tämä on iso virhe. Kotiin tarkoitetut ikkunanpesunesteet voivat sisältää ammoniakkia, joka ajan mittaan hajottaa takaikkunan lämpöelementtejä.

Ohuet viivat takaikkunassa ovat itse asiassa ohuita johtimia, jotka lämmittävät takaikkunaa ja auttavat lumen ja jään sulattamisessa. Auton ikkunoiden pesuun on parasta käyttää vain siihen tarkoitettua pesuainetta.