Auton tuulilasinpyyhkijät

Tuulilasinpyyhkijät eivät ole seksikkäitä, edes autoharrastajille. Puhuitpa sitten urheiluauton tai 1965 Cadillac Coupe Devillen omistajalle, ei kukaan hypi innosta, koska ovat ostaneet uudet pyyhkimet autoon.

Monet meistä ovat syyllistyneet odottamaan siihen asti, kunnes vettä sataa kaatamalla tai auto on hautautunut lumipyryn alle, ennen kuin edes ajattelemme pyyhkijöiden uusimista.

Hyvin toimivat tuulilasinpyyhkijät kuitenkin ovat olennaiset hyvän näkyvyyden kannalta ja ovat siksi olennaisia ajoturvallisuuden ylläpitämiseksi.

Ensimmäiset tuulilasinpyyhkijät keksittiin jo 1900-luvun alkupuolella ja ne olivat käsikäyttöisiä. Ne koostuivat vivusta, joka oli tuulilasin sisäpuolella ja jota käyttämällä jousitettu pyyhkijän varsi liikkui edestakaisin ja puhdisti tuulilasin.

Nykyään sähkökäyttöiset tuulilasinpyyhkimet ovat itsestäänselvyys. Pyyhkimet pitävät ikkunan puhtaana liikkuen edestakaisin lukemattomia kertoja – pyyhkimet on suunniteltu pyyhkimään 1,5 miljoonaa kertaa elinkaarensa aikana.

Täydellä teholla ne liikkuvat niin nopeasti, että voivat joskus jopa ravistella autoa. Pyyhkijät löytyvät tänä päivänä autojen tuulilaseista ja takaikkunoista, joissakin autoissa myös sivupeileistä ja ajovaloista.

Tällä sivulla:



Tihkusensorit tuulilasinpyyhkijöissä

Useampi vuosikymmen sitten tuulilasinpyyhkijöillä oli kolme asetusta; off, hidas ja nopea. Kun pyyhkijät ovat hitaalla tai nopealla asetuksella, pyyhkivät ne jatkuvasti tuulilasia.

Pyyhkijöiden nopeuden asettaminen sopivaksi voi olla välillä haastavaa – liian nopealla tuulilasi kuivuu ja pyyhkijät alkavat vinkumaan; liian hitaalla näkyvyys huononee vesipisaroiden takia.

Asiaa vaikeuttaa vielä se, että auton nopeuden vaihtelu vaikuttaa siihen kuinka paljon sadetta osuu tuulilasiin ja pyyhkimien säätäminen voi vaatia paljonkin keskittymiskykyä.

Vuonna 1962 esiteltiin ensimmäiset, ajoittain aktivoituvat, tuulilasinpyyhkijät. Insinöörioprofessori Robert Kearns oli inspiroitunut kehittämään pyyhkijät, jotka jäljittelivät silmän räpäytyksiä eli pitivät pyyhintöjen välillä pienen tauon ilman, että kuskin piti tehdä mitään.

Uusin innovaatio on tullut markkinoille vasta viime vuosina; sadesensori. Pyyhkimet kytkeytyvät itsenäisesti ja pyyhkimistiheys säädetään sääolosuhteiden mukaan.

Miten sadesensori-pyyhkijät oikein toimivat?

Tuulilasiin on asennettu anturi, yleensä taustapeilin kiinnityskohdan paikkeilla. Useimmat järjestelmät, joissa on sadetunnistin käyttävät infrapunavaloa, joka heijastetaan tuulilasin läpi 45° kulmassa.

Riippuen siitä, kuinka paljon valoa heijastuu takaisin sensoriin, pyyhkijät aktivoituvat tai säätävät nopeuttaan. Jos tuulilasissa on lunta, sadetta, likaa tai muuta ainetta, heijastuu anturiin vähemmän valoa, jolloin pyyhkijät alkavat toimimaan itsenäisesti.

Sateen tunnistavat pyyhkijät aktivoituvat nopeammin kuin mitä itse pystyisit reagoimaan, etenkin yllättävässä tilanteessa, kuten ohittavan liikenteen kastellessa tuulilasiasi.

Autoissa on edelleen ainakin off, hidas ja nopea asetukset siltä varalta, että pyyhkijöihin tulee toimintavika.

Pyyhkimien yleiset ongelmat

Kuten autossa yleesnsä, pyyhkimissä on monta osaa, joihin voi tulla ongelmia.

  • Ikkunanpesuneste loppuu – kun tuulilasia pestäessä lasiin tulee pesunestettä vähän tai ei lainkaan, on pesunestettä aika lisätä.
  • Sulan vaihtaminen – kun pyyhkijän sulka ei enää poista kaikkea kosteutta lasista on se aika vaihtaa. Pyyhkijän tulisi puhdistaa lasi täysin kirkkaaksi kolmella pyyhkäisyllä.
  • Pyyhkijämoottorin ongelmat – jos pyyhkimet eivät pyyhkäise koko ikkunan matkaa kerralla, eivät toimi lainkaan tai moottoritilasta kuuluu hiertävää ääntä tuulilasin lähettyviltä, on pyyhinmoottorissa yleensä vikaa.
  • Rikkinäiset varret tai sulat – näin käy yleensä, jos pyyhkijät ovat jäätyneet tuulilasiin tai niitä käytetään ennen painavan lumen poistamista.

Kuinka tunnistaa kuluneet pyyhkijät

Kunnollisesti toimivat tuulilasinpyyhkijät ovat osa ajoneuvon turvallisuutta. Ne ovat kuitenkin pehmeästä kumista valmistettuja, joten kuluvat normaalissa käytössä ja tarvitsevat aika ajoin uusimista.

1. Jäljet lasissa

Autoissa pyyhkimet koostuvat tuulilasin alareunaan nivelöidyistä varsista, joihin asennetut kumiset sulat liukuvat lasin pinnalla.

Pyyhkimen kumiterä nojaa tuulilasiin 6-8:lla eri pisteellä, jotta painojakauma olisi tasainen ja pyyhkimen jälki mahdollisimman yhdenmukainen.

Uusi pyyhkijäsulka, jonka kumi on puhdas eikä siinä ole kulumia tai halkeamia, pyyhkii veden jättämättä raitoja. Sulat kuluvat normaalissa käytössä, jolloin kosketuspinta lasiin ei ole enää tiivis ja pyyhin jättää lasiin raitoja.

Kumin ja lasin väliin voi myös kerääntyä esimerkiksi jäätä, jolloin sulat eivät pyyhi lasia tasaisesti.

Ajan myötä auton nostattama tie- ja asfalttipöly kulkeutuu tuulilasille ja hankautuu pyyhittäessä lasia vasten. Tämä kuluttaa ja naarmuttaa auton tuulilasia.

Käyttämällä tarpeeksi tuulilasinpesunestettä tätä haittaa voi tietyssä määrin vähentää.

Vanhaan sulkaan voi saada vielä vähän eloa puhdistamalla reuna ikkunanpesunesteeseen liotetulla liinalla ja pyyhkimällä, kunnes sulasta ei irtoa enää likaa.

Kun pyyhkijä ei säännöllisesti puhdista lasia kunnolla, on se aika vaihtaa uuteen.



3. Pyyhkijät pomppivat

Jos pyyhkijät pomppivat, kun laitat ne päälle, on tämä myös merkki siitä, että ne ovat palvelleet tiensä loppuun. Ongelmana voi kuitenkin myös olla taipunut varsi, joka tarvitsee uusimista.

Autovalmistajat suosittelevat yleisesti pyyhkimien vaihtamista noin 6kk välein. Monet autoilijat ajavat helposti 4 000-8 000 km puolessa vuodessa.

Hyvä nyrkkisääntö on kuitenkin ostaa uudet ajoissa ja uusia ne samalla, kun autoon tehdään öljynvaihto. Jäätymistä vastustavia pyyhkimiä voi myös käyttää talvella, jotta pyyhkimiin ei kerry jäätä.

Kuinka ostaa oikean malliset tuulilasinpyyhkijät?

Pyyhkijöiden sulkia on markkinoilla monenlaisia ja niitä ostettaessa on otettava huomioon muutama asia.

  • Oikeanlainen kiinnitysmekanismi
  • Sulan oikea pituus

Tarkista oman autosi kiinitysmekanismi

Se, että minkälainen pyyhkijänsulkien kiinitysmekanismi autossa on, ei ole itsestäänselvyys. Saman merkin automallien välillä on huikeita eroja, autojen ikäeroista puhumattakaan.

  • Koukkukiinitys on varsin yleinen vanhemmissa ja Aasialaisissa (mm. Kia, Hyundai, Mitsubishi, Subaru, Mazda, Toyota) autoissa ja sitä löytyy isona ja pienenä mallina.
  • PTB (push tab button) sulat irtoavat painamalla napista ja malli on käytössä mm. Audin, Seatin, Škodan, Volkswagenin, Citröenin, Fordin, Opelin, Mercedeksen, Toyotan, Volvon sekä Peugeotin autoissa.
  • I&L (insert & lock) sulat liu’utetaan pyyhkijän varteen ja lukitaan paikoilleen.
  • P&H (pin & hold) sulat asennetaan paikoilleen tappimekanismilla.

Muitakin kiinnitysmekanismeja on, vaikka niihin lähinnä törmää esimerkiksi vanhoissa amerikkalaisissa autoissa. Tarkista siis mikä kiinnitysmekanismi on autoosi oikea sulkavalmistajien tuoteluettelosta ennen kuin ostat uudet sulat.

Ota oikean mittaiset sulat

Oikeanlaisen kiinnitysmekanismin lisäksi sulan pitää olla oikean pituinen. Oikean mittainen sulka on tärkeä, jotta se puhdistaa tarpeeksi suuren alueen tuulilasista mutta ei vaurioita autoa.

Liian lyhyt sulka ei yllä puhdistamaan koko tuulilasia ja liian pitkä iskeytyy mutkalle ja kuluttaa maalipinnan A-pilareista. Nykyautojen tuulilasit ovat voimakkaasti kaarevia, jotta olisivat mahdollisimman aerodynaamisia ja sulan kosketuspinnan tulisi olla tasainen koko sulan matkalta.

Tarkista aina, että sulka sopii varmasti automalliisi. Varaosaliikkeestä löytyy sopivuustaulokkoja, joista asian voi tarkistaa tai myyjältä voi kysyä, onko sulka oikeanlainen.

Ota selville ennen ostoksia auton malli ja valmistusvuosi, niin oikea sulkamalli löytyy varmasti.

Pyyhkijänsulkien hinta

Kuten kaikessa muussakin, hinnalla on pyyhkijänsulissa merkitystä. Jos sulkia ostaa kaupasta Suomessa, on tarjolla pääasiallisesti laadukkaita sulkia.

Jos tilaa sulat netistä, kannattaa kaikkein halvimpia sulkia välttää. Hintavimmpiin sulkiin on yleensä käytetty enemmän resursseja niin suunnitteluun kuin materiaaleihin.

Aerodynaaminen sulka on hiljainen, jolloin sen kanssa on mukavempi ajaa. Parempilaatuiset materiaalit myös kestävät vaihtelevia lämpötiloja ja käyttöä paremmin.


Kuinka vaihtaa auton pyyhkijöiden sulat itse

Sulkien vaihtaminen itse on helppoa eikä siihen mene muutamaa minuuttia kauempaa.

Joissakin autoissa on huoltoasento, johon pyyhkijät pitää asettaa ennen vaihtamista. Yleensä näin tehdään napauttamalla pyyhkimien käyttövipua kerran moottorin sammuttamisen jälkeen. Tarkat ohjeet löytyvät auton ohjekirjasta.

  1. Nosta pyyhin irti tuulilasista.
  2. Irrota vanha pyyhkijän sulka. Irrotustapa riippuu kiinnitysmekanismin tyypistä.
  3. Tarkista, että pyyhkijän varsi on hyvässä kunnossa. Venynyt jousi tai taipunut varsi aiheuttavat pyyhkijän pomppimista tuulilasissa eli vialliset varret kannattaa myös vaihtaa uusiin.
  4. Kiinnitä uusi sulka kiinnitysmekanismin mukaisesti.
  5. Poista sulan reunaa suojaava muovi.
  6. Laske sulat takaisin kiinni tuulilasiin.
  7. Palauta sulat huoltoasennosta perusasentoon.
  8. Testaa. Suihkuta ruudulle lasinpesunestettä ja aktivoi pyyhkijät. Anna niiden pyyhkiä muutama kerta varmistaaksesi, että ne ovat kunnolla kiinni.

Joissakin autoissa on edistynyt järjestelmä, joka säätää pyyhkijöiden asentoa ajan myötä. Kun pyyhkijät kuluvat, tietokone säätää niiden asentoa, jotta ne eivät aiheuta lasiin raitoja tai vaurioita.

Tämän toiminnon omaava auto yleensä vaatii, että tietokone kalibroidaan uudelleen sulkien vaihtamisen jälkeen. Ohjeet tähän löytyy auton omasta ohjekirjasta.

Tuulilasinpyyhkijöiden huolto pidentää niiden käyttöikää

Nykyaikaiset sulat on yleensä tehty synteettisestä kumista, joka on erittäin kestävää. Lasia koskettava kärkiosa on tehty luonnonkumista, jolla on erinomaiset pyyhintäominaisuudet.

Luonnonkumi on materiaalina pehmeää ja helposti rikkoutuvaa, joten kärkeen koskemista kannattaa välttää.

Tuulilasia ei tule ikinä pyyhkiä kuivana, koska sulan ja lasin välinen kitka on tällöin valtava. Niin kutsuttu kuivapyyhintä kuluttaa sulat loppuun todella nopeasti.

Mitä sileämpi tuulilasi on, sitä kauemmin sulat kestävät. Ajan myötä tie- ja asfalttipölyä kertyy lasiin ja alkaa hiertää sekä pyyhkijän kärkeä että tuulilasia.

Vaikka tuulilasi näyttäisi puhtaalta, on siihen saattanut pinttyä pieniä partikkeleita, jotka tekevät lasin pinnasta epätasaisen. Jos lasi märkänä ei käsin kokeiltaessa tunnu täysin sileältä, voi lasin puhdistaa autonhuoltoon tarkoitetulla savella.

Kulunut tuulilasi kuluttaa pyyhkijöitä

Kun tuulilasiin on iskeytynyt paljon kiviä, on sen pinta kuin hiekkapaperia. Jos pyyhkijästä jää pienikin raita ikkunaan kannattaa kohta tarkistaa, koska siihen on voinut pinttyä pikeä tai roskaa, joka kannattaa rapsuttaa kynnellä pois, jotta se ei vahingoita sulan reunaa.

Sulat vaurioituvat tuulilasin epätasaisuuksista ja yleensä mitä vanhempi tuulilasi, sitä kuluneempi se on. Siksi tuntuu yleensä siltä, että pyyhkijät kestävät paremmin uusissa kuin vanhoissa autoissa.

Tuulilasin pitäminen puhtaana ja sileänä on paras tapa pidentää sulkien (ja tuulilasin) käyttöikää. Jos sulalla on epätasainen reuna, on se todennäköisesti rikkoutunut lasin epätasaisuudesta ja vauriota ei pysty korjaamaan.

Tällöin ei kannata yrittää puhdistaa sulan reunaa lasinpesunesteellä, koska se yleensä vain rispaannuttaa reunaa enemmän. Parasta tällöin on ostaa uudet sulat.

Kuluneet pyyhkijät voivat vaurioittaa tuulilasia

Kuluneet tai repaleiset pyyhkijät päästävät vettä ja likaa pyyhkijän ja lasin väliin. Kuluneet pyyhkijät voivat aiheuttaa syviäkin naarmuja auton tuulilasiin.

Monessa sulassa on myös nykyään ohuita metalliliuskoja, jotka voivat raapia lasin pintaa, jos pääsevät sen kanssa kosketukseen. Tuulilasissa olevat naarmut ovat:

  • Yhtä ärsyttäviä kuin raidat.
  • Heijastavat valoa auringosta ja toisten autojen valoista.
  • Kanavoivat vettä pyyhkijän sulan ohi.
  • Voivat aiheuttaa sulkien ennenaikaisen kulumisen.

Jos naarmu on vielä pieni, voi olla että se pystytään korjaamaan. Väärin tehtynä se voi kuitenkin aiheuttaa tuulilasin vääntymistä tai vääristymistä, jopa särkymistä.

Voi myös olla, että naarmun aiheuttama kosmeettinen ja käytännön haittaa saadaan vain minimoitua korjaamalla. Repaleiset sulat kannattaa vaihtaa heti ja pienet naarmut korjata ennen kuin ne aiheuttavat suurempia vaurioita.