Tuulilasinpyyhkijöiden käyttö talvella

Lämpimällä säällä tai lämpimässä ilmastossa on helppo valita tuulilasinpyyhkijät. Melkein mikä tahansa sulka, jossa on hyvä kumireuna hoitaa homman.

Kun kuvaan astuu lunta ja jäätä, on sulkien valitseminen jo monimutkaisempaa. Kun sulkia valitsee talviajoon, kannattaa seuraavia kysymyksiä miettiä:

  • Onko pyyhkijöissä saranat?
  • Onko saranat peitetty?
  • Löytyykö vaihtoehtoa ilman saranoita?

Normipyyhkijässä on kevyt metallikehikko, joka pitää kumilastan lasia vasten. Siinä on saranat tai tappeja koko matkan varrelta, jotta sulka pysyy kontaktissa lasiin koko sulan matkan varrelta ja mukautuu tuulilasin kaareen.

Lämpimissä sääolosuhteissa saranallinen sulka on hyvä vaihtoehto mutta kylmissä sääolosuhteissa saranoihin kertyy lunta ja jäätä, jotka estävät niiden oikean toiminnan.

Kun sulka ei enää pystykään mukautumaan tuulilasin mukaan, sen kosketuspinta pienenee eikä se pysty enää kunnolla puhdistamaan tuulilasia.

Kuinka talvisulat eroavat tavallisista sulista?

Muuten sulkien rakenne on hyvin samanlainen mutta koko sulan kehikko – myös saranat – on peitetty ohuella kumilla. Kylmällä säällä kumisuoja estää lumen ja jään kertymisen saranoihin ja sulka pystyy toimimaan normaalisti.

Kumisuoja on kuitenkin ohut ja voi helposti repeytyä ikkunoita raaputtaessa tai muusta roskasta, joka pääsee sen kanssa kosketuksiin. Jos näin käy, on sulka vaihdettava.

Toinen vaihtoehto on saranaton sulka, joka on tehty kokonaan joustavasta kumikehikosta. Pehmeä kehikko sallii sulan mukautumisen tuulilasiin helposti.

Lumi ja jää eivät keräänny tällaiseen sulkaan, koska siinä ei ole metallikehikkoa. Nämä pyyhkijänsulat kestävät kaikista kauimmin käytössä, koska niissä ei ole metalliosia.

Pitääkö tuulilasinpyyhkijät nostaa ylös, ennen lumisadetta?

Yleensä, kun on luvattu runsasta lumisadetta tai jopa lumimyrskyä, näkee pysäköityjä autoja pyyhkijät pystyssä. Tämä saattaa vaikuttaa hassulta mutta näin tekevät tunnolliset kuljettajat, jotka eivät halua vaihtaa sulkiaan uusiin jokaisen lumipyryn jälkeen.

Sulat kannattaa ilman muuta nostaa tuulilasista irti, jos on luvattu paljon lunta. Kun sataa lunta – etenkin tuulilasin ollessa märkä tai lämmin, kun auton pysäköi – lumi voi sulaa ensin vedeksi tuulilasilla ja sen jälkeen jäätyä.

Jos näin käy, jäätyvät pyyhkijät kiinni tuulilasiin muodostuneeseen jääpintaan. Jos yrität aktivoida kiinni jäätyneet sulat, voi niiden kumireuna repeytyä, pyyhkijöiden moottori ylikuormittua ja vioittua sekä pyyhkijänvarret taipua.

Vaurioiden estämiseksi lämmitä auto aina ennen kuin käytät tuulilasinpyyhkijöitä. Auton lämmin sisäilma alkaa sulattamaan tuulilasissa olevaa jäätä sisältäpäin.

Irrota sitten pyyhkijät varovaisesti tuulilasista ja raaputa ikkunat normaalisti.

Jos alat raaputtamaan ikkunoita ennen kuin olet vapauttanut pyyhkijät on riskinä, että vaurioitat sulkien kumiosia raaputtimen terävällä reunalla.