Akun vaihto tulee ajankohtaiseksi viimestään silloin, kun auto ei enää käynnisty. Uuden akun ostamista ei kuitenkaan kannata lykätä siihen asti vaan heti, kun akku antaa vihiä kulumisestaan kannattaa uutta jo lähteä etsimään, koska kiireessä ja viime tingassa ei saa akkua ostettua parhaaseen hintaan.
Auton akun ostaminen voi tuntua hankalalta, jos ei tiedä mitä etsii. Autokäsikirjan muutamalla vinkillä kuitenkin löydät autoosi sopivan akun helposti.
Auton akun joutuu vaihtamaan muutaman kerran auton käyttöiän aikana, joko sen takia, että se kuluu ja vanhenee käytössä tai sen takia, että siinä on jokin vika.
Kuollut akku voi olla todellinen riesa erityisesti, jos päädyt tienvarteen odottelemaan hinauspalvelua tai käynnistystä kaapeleilla toisesta autosta.Kaikkia autoja ei enää nykyään edes suositella apuvirralla käynnistettäviksi, joten joissakin tapauksissa hinaus voi olla ainoa vaihtoehto.
Jos ajoneuvon akku on usein tyhjä, voi ongelma olla vanhentunut akku (jolloin sen kyky varastoida sähköä on heikentynyt), vika on latausjärjestelmässä (jolloin akku ei lataudu ajon aikana) tai autossa on jokin viallinen sähkölaite, joka hukkaa sähköä.
Uutta akkua hankkiessa kannattaa pitää mielessä seuraavat:
- akun ampeerituntimäärä
- CCA-arvo
- akun kokoluokka
- varakapasiteetti
- napojen kätisyys
- auton käyttö
- auton sähköä vaativat ominaisuudet, esim. start-stop-toiminto
Kuinka auton akku toimii?
Auton akku on sähkövirran varastointiyksikkö, joka muuntaa kemiallisen energian sähkövirraksi. Jos autossasi on lyijyakku, akussa oleva happo, tai elektrolyytti, reagoi akussa olevien lyijylevyjen kanssa virran tuottamiseksi.
Liian pienen akun asentaminen autoon, joka tarvitsee enemmän virtaa kuin akku voi tuottaa voi aiheuttaa elektrolyyttireaktion ennenaikaisen pettämisen.
Auton akun elektrolyytti on tehty rikkihaposta ja vedestä. Akkuja käsiteltäessä on aina oltava varovainen, koska sisällä oleva happo ja akun napoihin mahdollisesti kerääntynyt jäämä on syövyttävää. Käytä aina käsien ja silmien suojia, kun työskentelet akkujen kanssa.
Huoltovapaa akku
Akusta saa käyttää termiä “huoltovapaa”, jos se on läpäissyt huoltovapaustestin, jossa akkua rasitetaan ja sen vedenkulutusta mitataan. Nykyajan akut ovat yleensä rakenteeltaan suljettuja eikä niihin edes voi lisätä vettä, kuten vahnempiin akkuihin.
Akkua ei enää edes saa auki, koska vesimäärä on optimoitu jo tehtaalla kestämään akun käyttöiän eli noin viisi vuotta. Vaikka nykyään akkuja ei voi tai tarvitse huoltaa itse, kannattaa akun latauksesta huolehtia ennen talven tuloa, jotta auto jaksaa talvipakkasillakin käynnistyä.
Auton akun kengät löytyy akun päältä tai sivulta ja ne kannattaa pitää puhtaana, jotta suorituskyky säilyy hyvänä eivätkä ne vioitu. Liittimet voi puhdistaa siihen tarkoitetulla spraylla ja harjalla.
Kuinka valita oikea akku omaan autoon
Ennen kuin lähdet akkuostoksille, kannattaa auton konepellin alle kurkata ja katsoa akusta, minkälainen akku on hakusessa. Auton ohjekirjasta löytyy myös tieto siitä, minkälaisen akun auto tarvitsee.
Jos et ole varma, voit käydä kysymässä asiaa akkuliikkeestä, jossa ammattilaiset voivat suositella oikeanlaista akkua.
Kun olet määrittänyt minkä kokoisen akun tarvitset, on aika miettiä tarpeitasi. Jotkut akut on tehty erityisesti tietynlaiseen ilmastoon tai ajomekaniikkaan; esimerkiksi kuuma ilmasto kuluttaa akkua, koska rikkihapposeos haihtuu nopeammin, kylmä taas vaatii käynnistyksessä enemmän virtaa.
Auto, jossa on start-stop-toiminto vaatii akulta enemmän kuin auto, jossa järjestelmää ei ole. Halvimmat akut eivät välttämättä kestä kovin kauaa ja joudut pian uusimaan kuluneen akun.
1. Ampeerituntimäärä (Ah)
Ampeerituntimäärä vaikuttaa suoraan akun fyysiseen kokoon. Mitä suurempi ampeerituntimäärä, sitä kookkaampi akku. Teoriassa autoon voi valita akun, jolla on alkuperäistä akkua suurempi ampeerituntimäärä mutta se voi käytännössä olla hankala asentaa, koska akulle varattu lokero moottoritilassa on hyvin tiukka. Ah-arvoltaan alkuperäistä pienempää akkua ei pidä autoon asentaa.
Ajoneuvojen akut ovat melkein kaikki 12-volttisia. Ampeerituntimäärä kertoo, kuinka paljon virtaa akusta saa. Esimerkiksi 70 Ah:n akusta saa 3,5 ampeeria tunnissa 20 tunnin ajan. Akun ampeerituntimäärä määräytyy auton ja moottorin koon mukaan sekä moottorin käyttövoima. Yleensä akut jakautuvat seuraavasti:
- pienet autot 50-60 Ah
- keskikokoiset autot 70-80 Ah
- suuret autot 90-105 Ah.
Ampeerituntimäärältään samanlaisissa akuissa voi olla painoeroja. Tällöin kannattaa valita painavampi akku, koska siinä on enemmän lyijyä, joka tekee siitä akusta paremman.
2. CCA-arvo
CA (cranking amps) on akun käynnistysvirran määrä. Valitse autoosi sopiva akku tarkistamalla joko auton ohjekirjasta tai autossa jo olevasta akusta oikea käynnistystehon määrä.
CCA (cold cranking amps) kertoo akun käynnistystehon -18º celsiusasteesssa. Tämä on tärkeä tieto, kun autoa käytetään kylmässä ilmastossa. Mitä korkeampi CCA-luku on, sitä enemmän käynnistysvirtaa akusta saa kylmällä säällä.
Kylmään ilmastoon suunnitellun akun tunnistaa lisäksi yleensä merkinnästä “North” tai “N” ja lämpimän ilmaston akut tunnisteesta “South” tai “S”. Kylmään ilmastoon ei kannata ostaa korkeita lämpöasteita kestävää akkua, koska sillä on matala CCA-arvo eikä tule toimimaan kylmällä säällä.
3. Kokoluokka
Akkuja on erikokoisia ja on tärkeää valita sellainen akku, joka istuu hyvin autoon ja tuottaa tarpeeksi virtaa kyseiselle autolle. Jos navat ovat väärässä paikassa, kaapelit ehkä eivät ylety tai istu niihin kunnolla. Tarkista asia siis auton ohjekirjasta tai kysy apua akkuliikkeestä.
4. Varakapasiteetti (RC)
Varakapasiteetti tai RC (reserve capacity) on akun virtamäärä, jonka akku voi toimittaa auton sähköjärjestelmille auton ollessa pois päältä (esimerkiksi valot).
Varakapasiteetti ylläpitää ajoneuvon sähköjärjestelmää, jos laturi pettää ja ilmoittaa, kuinka monta minuuttia akku pystyy luovuttamaan tarpeeksi virtaa autolle, ennen jännitteen putoamista liian alas. Kuten CCA-arvossa, RC-arvon korkeampi luku tarkoittaa enemmän varakapasiteettia.
5. Akun napojen kätisyys
Jos akun napojen kätisyys on väärä, akku ei istu oikein paikoilleen eikä akkukenkiä saa kiinni oikeisiin napoihin. Akkukenkiä ei missään tapauksessa saa kytkeä väärin päin.
Napojen kätisyys selviää tarkistamalla kummin päin akun miinus- ja plusnapa ovat. Kun akku on itseä vasten niin, että navat ovat akun lyhyellä sivulla on eurooppalaisten autojen akuissa plusnapa yleensä oikealla ja amerikkalaisten/aasialaisten autojen akuissa vasemmalla puolella.
Akun malli
Akkua uusiessa kannatta ostaa hiljattain valmistettu akku, koska akut voivat menettää tehoaan, jos niitä varastoidaan pitkiä aikoja. Nyrkkisääntönä ei kannata ostaa akkua, joka on istunut hyllyssä yli puoli vuotta.
Akku, joka on ollut hyllyssä yli puoli vuotta voi olla huomattavasti halvempi kuin uudempi akku mutta se todennäköisimmin myös kestää lyhyemmän aikaa. Tarkista akusta valmistusleima ja pyri valitsemaan enintään kolme kuukautta vanha akku.
Leima löytyy yleensä akun päältä ja on kirjain/numero yhdistelmä, jossa kirjain on kuukausi (A on tammikuu, B helmikuu jne.) ja numero on vuosi (5 on 2015).
Akun varausaste
Akun varausaste riippuu useasta eri asiasta, joita ei voi hallita. Esimerkiksi sääolosuhteet; kuumassa ilmastossa kannattaa akun varausaste aina tarkistaa ennen ostamista.
Akun takuu
Yleisin takuuaika akuilla on kolme vuotta ja eri valmistajien takuujaksossa voi olla kaksi eri osaa. Ensinnäkin on aikajakso, jonka aikana hajonneen akun hinta hyvitetään kokonaan ja sitä seuraava aikajakso, jonka aikana hajonneen akun hinta hyvitetään osittain.
Pyri etsimään akku, jolla on pisin mahdollinen aika, jolloin koko ostohinta hyvitetään. Kun suhteutetun hyvityksen aikajakso alkaa, voi hajonneesta akusta hyvitettävä hinta laskea paljonkin.
Ole myös tietoinen niistä asioista, joiden takia takuu raukeaa – eri valmistajilla on eri käyttöehtoja takuun raukeamiselle; yleisimpiin syihin lukeutuu kuitenkin esimerkiksi akun asentaminen väärin.
Akun käyttöikä
Akkujen käyttöikä riippuu akun tyypistä, ajoneuvon mallista ja sen käytöstä. Lukemalla arvioita voi saada seville, mitkä akut ovat kestäneet kaikista parhaiten. Nykyajan akku voi helposti kestää 10-15 vuotta 80-luvun autossa, joten aina kannattaa ottaa huomioon akun elinikään vaikuttavat asiat.
Kantokahva
Keskiverto akku painaa lähemmäs 20 kg, joten kantokahva helpottaa akun käsittelyä huomattavasti. Nykyautoissa kannattaa kuitenkin itse akun asennus jättää ammattilaisille.
Auton käyttötapa
Syväpurkausen kestävä akku on hyvä valinta, jos autossa on polttoainekäyttöinen lisälämmitin, koska tällöin akku sietää pitkäkestoista pienen sähkövirran ottamista hyvin.
Jos autossa on paljon virtaa vieviä lisävarusteita tai käytät niitä usein moottorin ollessa sammuneena, kannattaa hankkia erityisen tehokas akku. Tavalliseen ajoon ei kuitenkaan tarvitse erityistehokasta akkua vaan hyvin huollettu perusakku riittää.
Jos ajaa tykkää paljon off-road ajamisesta kannattaa varmistaa, että autoon ostaa akun, joka kestää jatkuvaa tärinää. Umpinainen akku, jota ei saa auki, on yleensä kestävämpi kuin avattava akku. Umpinaiset akut ovat nykyään tavallisimpia akkuja. Tässä kysymyksessä akkuliike voi suositella off-road ajamiseen sopivia akkuja automalliisi.
Akun asennus
Aiemmin oli tavanomaista ostaa akku tarvikkeena ja vaihtaa se itse. Vuosimallia 2000 ja uudemmat autot kuitenkin yleensä vaativat ammattilaisen taidon ja laitteet akun vaihtamiseen, koka sähköjärjestelmät autoissa ovat nykyään erittäin monimutkaisia.
Samalla, kun ammattilainen vaihtaa uuden akun autoon, huolehtii hän vanhan akun oikeanlaisesta hävittämisestä, koska auton akku on ongelmajätettä.
Nykyautoissa monimutkaiset sähköjärjestelmien erilaiset laitteet ovat riippuvaisia sähköstä. Monet näistä ovat herkkiä virtapiikeille ja -katkoksille ja väärin asennettu akku voi aiheuttaa suuria ongelmia, jotka ovat kalliita korjattavia.
Jos akun irrottaa ilman autoon kytkettyä varavirtaa, voi tietoja hävitä auton tietokoneesta ja järjestelmät pitää koodata uudelleen. Myös uusi akku pitää koodata sisään auton järjestlemään stat-stop-autoissa eikä se onnistu kuin oikeilla laitteilla ja asiantuntemuksella.
Jos tietää, mitä tekee voi akun vaihtaa itse vanhempiin autoihin. Jos auto on valmistettu ennen vuotta 2000, voi akun vaihtamista harkita itse. Huomiota pitää kuitenkin kiinnittää siihen, että akku on oikean kokoinen ja että napojen kätisyys on oikein. Auton tarvitessa varavirtaa vaihtamisen ajaksi, tarvitaan virtaa syöttävä varaaja.
Jos auto on vm. 2005 tai myöhempi, start-stop-toiminnon omaava tai hybridiauto ei akun vaihtamista itse kannata edes harkita.
Erilaisia auton akkuja
Avoimessa akussa (“free ventilated“, FV) akkuhappo peittää levyt. Latauskaasut poistuvat akusta korkkien tai kannessa olevien venttiilien kautta. Joissakin akuissa on avattavat korkit, jotka mahdollistavat nesteen lisäämisen.
Huoltovapaissa akuissa on suljettu kansi. Tämän tyypin akuissa on tarkastussilmä, joka näyttää akun varaustilan.
Venttiiliohjatussa akussa (“valve regulated“, VR) ei ole vapaata happoa (elektrolyyttiä) vaan se on sidottu geeliin tai lasivillaerottimeen. Molemmat tyypit ovat roiske- ja vuotosuojattuja eikä happovuotoa synny akun vahingoittuessa.
Tämän tyypin akuissa kaasu muuttuu akun sisällä vedeksi ja tämän takia vain pieniä määriä kaasuja vapautuu normaalin käsittelyn aikana. Tarvittaessa, esim. ylivarauksen takia, turvaventtiili avautuu ja auttaa akun sisällä olevaa liian suurta painetta laskemaan. Venttiiliohjatut akut ovat suljettuja eikä niitä saa avata.
Lyijyakku
Perinteisinä akkuina pidetään lyijyakkuja, joiden valikoima on hinnaltaan, laadultaan ja ominaisuuksiltaan hyvin laaja. Jotkut näistä ovat huoltovapaita akkuja, joihin ei tarvitse tai edes pysty lisäämään akkuvettä. Lyijyakut ovat yleensä edullisimpia.
Periaatteessa Reach-kemikaalidirektiivi kieltää jo lyijyakkujen käytön autoissa jo nyt mutta niiden käyttö on sallittu autoissa poikkeusluvalla – yksinkertaisesti sen takia, ettei korvaavaa ratkaisua ole markkinoilla.
Euroopan komissio selvittää lyijypohjaisten akkujen kieltämistä autoissa ja tulevaisuudessa varmasti lyijyakut poistuvat käytöstä sitä mukaan, kun hallitukset kannustavat autokannan uudistamiseen ja mahdollisesti korvaavia vaihtoehtoja löytyy.
AGM, EFB, geeli ja litiumioniakut
Kun autoissa alkoi yleistyä Start&Stop-toiminto, kehitettiin näihin autoihin soveltuvat uudet AGM ja EFB akkutyypit. Näiden rakenne on selvästi erilainen perinteisistä lyijyakuista ja ne vastaavat autojen sähkövaatimuksia paljon paremmin.
Olennaisin ero on niiden kyky kestää toistuvia, suuria purkauksia jatkuvien käynnistysten yhteydessä sekä niiden kyky latautua eritasoisilla latausenergioilla.
AGM lyhenne tulee sanoista “absorbent glass mat” eli imukykyinen lasikuitumatto. AGM-akku on venttiiliohjattu akku, jossa lasikuitumatto toimii erottimena. Koko akun elektrolyytti (happo) on imeytetty erottiimiin ja levyihin, joka mahdollistaa suuren käynnistystehon ja alhaisen vastuksen. AGM-akkuja käytetään autoissa, joissa on Start&Stop-järjestelmän lisäksi jarruenergian talteenottojärjestelmä.
EFB lyhenne tulee sanoista “enhanced flooded battery” ja niitä kutsuttiin aiemmin myös lyhenteillä AFB ja ECM, joten nämä lyhenteet voivat myös löytyä jonkin auton ohjekirjasta. EFB-akkuja käytetään yleensä autoissa, joissa ei ole jarruenergian talteenottojärjestelmää.
Autoissa, joissa alkuperäinen akku on ollut AGM tai EFB tyyppinen, on ehdottomasti käytettävä samankaltaisia akkuja. AGM ja EFB-akkuja ei myöskään tule käyttää sellaisissa autoissa, joihin niitä ei ole alkuperäisinä asennettu. Vaikka ne ovat teknologisesti edistyneempiä eivät ne ole vanhoissa autoissa parempia.
Geeliakku on venttiiliohjattu akku, jossa happoliuokseen on lisätty piiliuosta, joka jähmettää hapon hyytelöksi eli geeliksi. Nämä akut sietävät hyvin syväpurkausia mutta niiden korkeamman sisäisen vastuksen takia käynnistysteho jää pienemmäksi kuin AGM- tai avoimilla akuilla.
Litiumioniakkuja käytetään korkean suorituskyvyn autoissa, kuten Porschessa. Ne ovat myös standardiakkuja sähköautoissa, koska ne ovat kevyempiä, kestävät kauemmin ja pystyvät kestämään tiheitä lataus/purkaus syklejä. Nämä akut ovat kalliimpia.