Auton valaistusjärjestelmä

Auton valaistusjärjestelmä koostuu valaistus- ja merkinantolaitteista, jotka on asennettu tai integroitu auton etuosaan, takaosaan, sivuihin ja jopa auton yläosaan.

Ensimmäiset ajovalot tulivat autoihin 1880-luvulla. Käsin sytytettävä lyhty valaisi tien ja ajamisesta pimeällä tuli turvallisempaa. Sähkötoimiset ajovalot tulivat vuonna 1898 ja olivat tällöin valinnainen lisävaruste autoon.

Sähkövalojen käyttöikä oli alussa erittäin lyhyt, koska ne vaativat suuren määrän sähköä tien valaisemiseksi. 1912 Cadillac integroi autoihinsa sähköjärjestelmän ja ajovaloista tuli standardivaruste useimmissa autoissa.

Nykypäivän autoissa on monta erilaista valoa ja valotoimintoa, kuten huomio- tai päivävalot, varsinaiset ajovalot, sumuvalot, vilkut ja jarruvalot.

Tässä artikkelissa:

Mitkä ovat auton päivävalot ja milloin niitä saa käyttää?

Päivävalot (daytime running lights, DLR) – ennen tunnettu huomiovaloina – tekevät ajamisesta turvallisempaa päiväsaikaan ja kirkkaalla ilmalla. Vaikka näkyvyys kuivana ja aurinkoisena päivänä on hyvä, muuttuvat ajo-olosuhteet kuitenkin jatkuvasti – esimerkiksi varjoon tai tunneliin ajettaessa.

Päivävalot lisäävät auton näkyvyyttä ja turvallisuutta. Niiden tarkoitus ei ole valaista tietä, joten ne ovat lähivaloja himmeämmät. Autosta riippuen kannattaa kuitenkin tarkistaa palavatko päivävaloina autossa sekä etu- että takavalot.

EU sallii päivävalot, jotka palvat vain edessä eli takavalot eivät välttämättä pala. Mittarivalot kuitenkin syttyvät, kun päivävalot kytkee päälle ja kun edestä kajastaa valoa, voi helposti luulla ajavansa varsinaiset ajovalot päällä.

Varsinaiset ajovalot pitää kytkeä päälle, kun pimeä laskeutuu tai ajo-olosuhteiden sitä vaatiessa (esim. sade, sumu tms.) ja vastuu oikeiden ajovalojen käyttämisestä on aina kuljettajalla.

Auton lähi- ja kaukovalot

Varsinaisilla ajovaloilla on kaksi asetusta – lähi- ja kaukoasetus. Lähivalojen palamisesta kertoo vihreä lampun symboli mittaristossa. Kaukovalot ovat päälle kytkettynä, kun niiden sininen merkkivalo palaa.

Kaukovalot antavat huomattavasti paremman näkyvyyden kuin lähivalot ja niitä käytetään, kun autoa ajetaan tyhjällä tiellä pimeällä.

Kaukovalot on suunnattu suoraan eteenpäin ja ne on suunniteltu valaisemaan mahdollisimman pitkä tienpätkä auton edessä. Kaukovalot ovat liian kirkkaita, kun tiellä on vastaantulevaa liikennettä ja voivat sokeuttaa vastaantulevat autoilijat.

Muun liikenteen seassa ajettaessa käytetäänkin lähivaloja. Lähivaloja käytetään esimerkiksi kaupungissa ajettaessa illalla, jossa on paljon liikennettä ja tiet on hyvin valaistu.

Kaukovalot eivät myöskään sovi käytettäväksi sumussa, kovalla sateella tai lumipyryssä, koska valoa heijastuu ympäristöön liikaa, joka heikentää näkyvyyttä.

Mukautuvat ajovalot

Turvallisuus on iso myyntivaltti autossa ja autonvalmistajat ovat vuosia kehittäneet parempaa valaistusjärjestlemää autoihin, jotta ajaminen pimeällä olisi entistä turvallisempaa.

Noin 40% kaikista auto-onnettomuuksista sattuu pimeällä ajettaessa vaikka vain noin joka viides automatka ajetaan pimeällä.  Mukautuva etuvalaistusjärjestelmä, AFS (Adaptive Front-lighting System), mukautuu nimensä mukaisesti olosuhteiden mukaan.

AFS-järjestelmä optimoi valon jakautumisen ajo-olosuhteiden mukaan – sen tavoitteena on erityisesti parempi valaistus kaarteissa ja risteyksissä.

Ajoneuvon nopeudesta ja ohjauspyörän asennosta riippuen järjestelmä kohdistaa ajovalot siihen suuntaan, johon ajoneuvo on menossa. Joissakin autoissa on myös kaukovaloassistentti, joka säätää kaukovalojen valon määrää ja valokeiloja olosuhteiden mukaan.

Opelin mukautuvien ajovalojen eri toimintoja.

AFS varoitusvalo palaa mittaristossa

Kun mukautuvien ajovalojen merkkivalo palaa auton mittaristossa tarkoittaa se, että ajovalojen mukautumistoiminnossa on jokin ongelma tai häiriö.

Ajovalot, jotka syttyvät automaattisesti tai säätelevät kirkkautta automaattisesti käyttävät yleensä tuulilasiin asennettuja sensoreita tai kameroita. Lika ja pöly voivat estää sensoreita toimimasta kunnolla, joten tuulilasin pesu voi auttaa, jos järjestelmä ei tunnu toimivan kunnolla.

Valot, jotka muuttavat valokeilan suuntaa käyttävät sensoreita, jotka havaitsevat auton suunnan ja säätävät pienien moottoreiden avulla valot oikean kulman mukaan. Viallinen sensori voi aiheuttaa valon syttymisen mittaristoon.

Auton käsikirjasta kannattaa katsoa tarkat tiedot tähän virheilmoitukseen liittyen. Joka tapauksessa auton ajotietokoneeseen tallentuu virhekoodi, joka pystytään lukemaan oikeilla diagnostisilla laitteilla ja joka auttaa vian määrittämisessä.

Voiko ajaa vaikka mukautuvien ajovalojen merkkivalo palaa?

Mukautuvat ajovalot ovat hyödyllinen ja mukava toiminto mutta eivät tarpeellisia pimeällä ajamiseen. Niin kauan kuin ajovaloja pystyy manuaalisesti hallitsemaan voi autoa käyttää normaalisti.

Ajovalojen säädön merkkivalo palaa mittaristossa

Ajovalojen automaattinen säätö löytyy yleensä kalliimmista automerkeistä, kuten Audi ja BMW. Auton etuosassa on sensoreita, jotka havaitsevat ajoneuvon kulman suhteessa tiehen ja säätävät ajovaloja sen mukaan.

Tämä merkkivalo kertoo, että järjestelmässä on jokin vika tai ongelma. Ajovalojen automaattinen säätö kytkeytyy pois päältä, kunnes ongelma ratkeaa ja ajotietokoneeseen tallentunut virhekoodi kuitataan oikealla työkalulla.

Auton kallistusta mittaavat sensorit ovat herkkiä ja pienet törmäykset tai kivet voivat sekoittaa ne hetkellisesti. Tämä valo voi syttyä ajaessa mutta yleensä on epätodennäköistä, että on sattunut vaurio ja voit jatkaa matkaa normaalisti.

Kun käynnistät auton seuraavan kerran uudelleen, merkkivalon tulisi sammua. Jos valo syttyy autoa käynnistettäessä, on järjestelmässä jokin suurempi vika.

Myös jotkin korjaukset, kuten puskurin tai polttimon vaihto, voivat aiheuttaa merkkivalon syttymisen mittaristoon. Merkkivalo sammuu näissä tapauksissa, kun sen virhekoodi kuitataan.

Voiko autoa ajaa vaikka ajovalojen automaattisen säädön merkkivalo palaa?

Autoa voi ajaa turvallisesti vaikka ajovalojen automaattinen säätö ei toimi – onhan autoissa jo pitkään ollut pelkät staattiset valot. Ongelmat ajovaloissa kannattaa kuitenkin diagnosoida oikein, jotta ei maksa turhasta. Huollossa ajotietokoneesen tallennettuja koodeja pystytään lukemaan ja tulkitsemaan oikeilla laitteilla.

Sumuvalot

Sumussa ajaminen voi olla stressaavaa. Kun näkyvyys on huonoa, on vaikea arvioida, mitä edessä on tulossa. Kaukovaloja ei voi käyttää sumuisissa olosuhteissa, koska niiden valo heijastuu vesipartikkeleista ja vähentää näkyvyyttä.

Turvallisuuden lisäämiseksi valmistajat ovat lisänneet autoihin sumuvaloja. Sumuvalot ovat alempana kuin tavalliset valot, joka estää valon heijastumisen takaisin kuskin silmiin. Sumulla on tapana leijua tienpinnan yläpuolella, joten alempana olevat sumuvalot valaisevat pidemmälle kuin tavalliset ajovalot.

Auton mittaristossa on merkkivalo, joka kertoo sumuvalojen ollessa käytössä. Joissakin autoissa on sumuvalot sekä edessä että takana ja näillä autoilla on silloin kaksi merkkivaloa mittaristossa.

Etusumuvalon merkkivalo on yleensä vihreä tai keltainen ja takasumuvalon merkki oranssi tai punainen. Nämä merkkivalot kertovat, että kytkin lähettää virtaa valoihin, joten itse polttimot kannattaa aikavälin tarkistaa erikseen.

Voiko autoa ajaa sumuvalojen merkkivalojen palaessa?

Kun ulkona on sumua, on syytä käyttää sumuvaloja ajaessa näkyvyyden lisäämiseksi. Monet kuskit kuitenkin unohtavat sammuttaa sumuvalot sään parantuessa.

Kuten kaikilla polttimoilla, sumuvaloilla on rajoitettu käyttöikä ja niiden jättäminen päälle liian pitkäksi aikaa kuluttaa ne loppuun nopeammin. Autoa käynnistettäessä kannattaa mittaristosta tarkistaa, että sumuvalot eivät ole turhaan päällä, jotta ne ovat käytettävissä, kun niitä tarvitaan.

Vilkkuvalot

Vilkkuvalojen naksutus on tuttua kaikille, jotka ovat olleet autossa. Ääni tulee siitä, että pieni metallinpala taipuu edes-takaisin. Vilkkuvalon sisällä on sähköliitäntä, joka ei ole kytkettynä vilkkuvalon ollessa pois päältä. Liitännän yksi osa on vilkkuvalon polttimo ja toinen sähkövirta.

Kun vilkkuvalon kääntää päälle, virta kulkeutuu johdinta pitkin, joka on kierretty pienen teräspalan ympäri. Sähkö lämmittää metallin, joka taipuu ja laajentuu, yhdistäen sähköliitännän ja sytyttäen vilkkuvalon.

Koska virta kulkee liitännän eikä johtimen läpi, metalli viilentyy ja palautuu alkuperäiseen tilaansa ja katkaisee samalla virran, jolloin vilkkuvalo sammuu.

Tämä kierto toistuu joka kerta, kun käytät vilkkua, ja aiheuttaa vilkkuvalon ominaisen äänen.

Nykyautoissa ajotietokone hallitsee vilkkuvaloja, koska mekaaninen vilkku voi kulua ja pettää ajan myötä. Autoissa on kuitenkin edelleen vilkkuvaloille ominainen naksutus, joka kertoo kuskille, että vilkkuvalo on päällä.

Oikealle ja vasemmalle osoittavat vihreät nuolet kertovat, kumpi vilkkuvalo on päällä. Kun autossa laittaa hätävalot päälle, molemmat vilkkunuolet vilahtavat.

Jos nämä merkkivalot vilkkuvat tavallista nopeammin, voi jokin polttimoista olla loppuun palanut ja se kannattaa tarkistaa. Nopeammin vilkkuva merkkivalo johtuu sähkövirran vähentyneestä vastuksesta, kun sähköpiiristä yksi valo on palanut.

Polttimon vaihtaminen korjaa todennäköisesti ongelman. Jos merkkinuoli vilkkuu tavallista nopeammin vaikka kaikki polttimot ovat kunnossa kannattaa koko piiri tarkistaa – etenkin rele ja suuntavilkku.

Voiko autoa ajaa merkkivalon palaessa?

Suuntavilkkua tulisi aina käyttää, kun on kääntymässä tai siirtymässä sivuttain liikenteessä. Suuntavilkut kertovat muille aikeistasi eikä kukaan ylläty, kun olet siirtymässä heidän kaistalleen.

Jos auton ratti ei automaattisesti sammuta vilkkuja varmista, että sammutat ne manuaalisesti. Vaihda myös palaneet polttimot, jotta vilkut pysyvät toimintakuntoisina.

Mitkä ovat parkkivalot ja milloin niitä käytetään?

Jokainen kuski tuntee ajovalot, eli lähi- ja kaukovalot, mutta parkkivalot (pysäköintivalot) ovat vähemmän tutut. Monet meistä eivät tiedä paljoa parkkivaloista tai milloin niitä voi tai pitää käyttää.

Parkkivalot eivät ole yhtä kirkkaat kuin ajovalot. Ne toimivat yleensä 5 W polttomoilla, jotka ovat paljon matalatehoisempia kuin ajovalojen polttimot. Parkkivalot ovat yleensä valkoiset, kuten ajovalot, jotta auton erottaa moottoripyörästä.

Parkkivalot kannattaa laittaa päälle, kun pysäköi pimeällä tien reunaan. Ajovalot vaikeuttavat havainnointia siitä onko auto liikkeessä vai pysäköitynä. Heikompien parkkivalojen laittaminen päälle tekee muilla tienkäyttäjille selväksi, että auto on pysäköitynä.

Etenkin, jos joku liikkuu auton ympärillä jalan kannattaa parkkivalot laittaa päälle, koska näkyvyys valoseinän ulkopuolelle on olematon.

Parkkivalot eivät valaise tietä ajamista varten vaan tekevät ajoneuvosta näkyvämmän muille tienkäyttäjille. Niitä ei ole tarkoitettu käytettäväksi ajon aikana vaan päiväsaikaan käytetään päivävaloja.

Varsinkin ikkunoiden huurtuessa voi näkyvyyttä parantaa käyttämällä parkkivaloja esimerkiksi odottaessa edellisen auton peruuttamista parkkiruudusta pois. Peruuttava kuski ei häikäisty, kun takana odottava auto vaihtaa valot parkkivaloille ja samalla saa tiedon, että auto jää odottamaan ruudun vapautumista.