Avoauton kattomekanismin merkkivalo

Mitä kattomekanismin merkkivalo tarkoittaa?

Kuumina kesäpäivinä avoauton ostaminen käy monen autoilijan mielessä, olisihan se mukavaa nauttia niin raikkaasta ilmasta kuin tiellä, jolla ajaa.

Vanhemmissa autoissa kuski joutui nousemaan autosta, kun halusi nostaa tai laskea katon. Nykyautoissa tämä toiminto on automatisoitu, koska elektroniikka on nykyään halvempaa ja luotettavampaa.

Tämän seurauksena autonvalmistajat ovat lisänneet autoon merkkivalon kattomekanismia varten. Merkkivalo ilmoittaa niin katon menossa olevasta toiminnosta kuin siitä, että järjestelmä tarvitsee huoltoa tai kate uusimista.

Normaalisti toimiessaan merkkivalo syttyy, kun kattoa suljetaan tai avataan. Kun valo samuu tarkoittaa se, että kaikki on valmista ja ajamista voi jatkaa.

Kun järjestelmässä on ongelma, ilmoittaa merkkivalo tästä yleensä vain käynnistyksen yhteydessä. Käynnistyksen jälkeen valo yleensä vilkkuu vähän aikaa ilmoittaakseen kuskille, että vika on havaittu.

Ajotietokoneeseen tallentuu virhekoodi, joka voidaan lukea huollossa oikeilla laitteilla. Yleensä ongelmat ovat pieniä, kuten salpojen väliin jäänyt roska tai toimintavika anturissa, mutta syy kannattaa aina varmistaa, jotta isompi ongelma ei yllätä.

Voiko autoa ajaa kattomekanismin valon palaessa?

Merkkivalo ei yleensä viittaa mihinkään vakavaan ongelmaan, joten autoa voi yleensä käyttää normaalisti vaikka merkkivalo on syttynyt käynnistyksen yhteydessä.

Jos ajotietokone on havainnut vian järjestelmässä voi olla, että se ei salli katon nostamista tai laskemista eli vika kannattaa kuitenkin tarkistuttaa mahdollisimman pian – etenkin, jos katto on alhaalla.

Muista seurata valmistajan ohjeita kattoa avatessa ja sulkiessa, jotta et turhaan aiheuta kattomekanismiin vikaa.

Käytetyn avoauton ostaminen

Avoauto on ylensä aina vastaavaa kovakattomallia kalliimpi hankinta. Hyvin hoidettu avoauto kuitenkin säilyttää arvonsa huomattavasti paremmin kuin umpikattoinen auto. Jos hyvin käy, muuttuu auto jopa ajan myötä erittäin halutuksi klassikoksi.

Avoautojen kattomekanistmit ovat herkkiä kolarvaurioille. Selvitä aina onko auto ollut kolarissa ja tutki katon toiminta tarkasti.

Jos autosta löytyy moitittavaa, kannattaa asia selvittää syvällisemmin tai kauppa perua.

Katon tarkistaminen, kun ostaa käytetyn avoauton

Kun ostaa vanhan avoauton, kannattaa ennen kaikkea katto tarkistaa. Avoauton katto on erikoisosa, jonka kunnostaminen, korjaaminen tai vaihtaminen on kallista.

Avoauton kattoja on yleisesti kahta erilaista: kangas ja kovapintainen.

Kangaskatto voi olla monesta eri materiaalista tehty; kuten vinyylistä, kankaasta tai akryyli/polyesterisekoitteesta. Kova katto on tehty samasta metallilevystä kuin muukin auto ja taittuu kasaan moottorin avulla.



1. Tarkista pintamateriaalin kunto

Katon materiaalin kunto kannattaa tutkia tarkasti saumoista, reunakohdista sekä päälle päin näkymättömistä paikoista. Etsi tahroja, kulumia, ruostetta ja repeämiä.

Vaalean katon tahrat voivat pahimmillaan olla mahdottomia puhdistaa. Voit tarvittaessa vaatia katon kunnostamista ennen kuin teet lopulliset kaupat.

2. Etsi vuotoja

Tarkista itse katto suihkuttamalla vettä sen päälle – erityisesti ne kohdat, joissa katto liittyy tuulilasiin ja lasi koskettaa kattoa sivuilla. Myös kovapintainen katto voi vuotaa. Hyvä tiiviste ei vuoda ollenkaan.

Jos auton ohjekirja sallii autopesun käytön, kannattaa auto ajaa sen kautta. Sisätilojen, katekotelon sekä tavaratilan tulisi kaikki pysyä kuivana.

3. Kokeile katon käyttöä

Kattomekanismin käyttö ei ole vaikeaa, kun katto on automatisoitu – senkun painat napista ja katsot, että mekanismi toimii sujuvasti auki ja kiinni.

Käsikäyttöisellä katolla testaat oikeastaan sitä, kuinka monimutkaista tai vaikeaa katon avaaminen, kiinnittäminen, kokoontaittaminen ja pakkaaminen säilytystilaan on.

Nopeus on toinen kriteeri, jota arvioit. Automaattinen katto liikkuu vain niin nopeasti kuin sen moottori sallii mutta käsikäyttöisen katon kanssa se riippuu siitä, kuinka hyvin sinä pystyt sitä käyttämään.

Selvitä myös riittävätkö omat voimat katon käyttämiseen.

Tässä kannattaa olla rehellinen: jos katon käyttö on sinulle vaikeaa nyt, kun auto seisoo paikallaan kuivalla säällä ja sinulla on paljon aikaa katon laittamiseen, ei se varmasti tule helpottumaan, kun katto pitää saada paikoilleen nopeasti sadekuuron sattuessa.

Avaa ja sulje katto useampia kertoja, jotta mahdolliset ongelmat toiminnassa tulevat esiin.

4. Tarkista katon säilytystila

Säilytystilalla on yleensä jonkinlainen siirrettävä kansi, joka lukitaan paikoilleen. Tarkista, kuinka tämä tapahtuu ja että kansi näyttää hyväkuntoiselta.

Varmista, että kansi lukkiutuu paikoilleen tiukasti – löysä kannen kiinnitys voi aiheuttaa kosteusvaurioita säilytystilassa ja se voi irrota korkeissa nopeuksissa.

Tarkista, löytyykö säilytystilasta ruosteen merkkejä. Jos säilytystila ei ole tiivis, voi sen sisällä oleva kosteus tuhota katon.

5. Muuta huomioitavaa

On tärkeää ymmärtää, että katon moottori voi hajota milloin tahansa. Katon osat voivat vain hajota ilman minkäänlaista varoitusta.

Avoautot ovat yleisesti hieman temperamenttisempia kuin kovakattoiset autot. Ne altistuvat enemmän sääolosuhteille, joka voi vaikuttaa osien toimintaan.

Tällaiset ongelmat voivat joko ilmestyä tarkastuksessa tai ei, joten auto kannattaa aina tarkistaa huolellisesti ja ongelmiin varautua.