Jos näet tämän valon känynnistämisen jälkeen, moottori käy liian kuumana tai jäähdytinnestettä ei ole tarpeeksi. Syitä tähän voi olla useampia – kaikki, jotka voivat jättää sinut höyrypilvessä tienreunaan.
Jos jäähdytin vuotaa, on tukkeutunut tai rikki näet yleensä jäähdytinnestettä vuotavan autosta. Myös rikkinäinen vesipumppu voi olla syynä. Vakavampi ongelma on päätiivisteen hajoaminen, joka voi viestiä tuhoisasta moottoriviasta, jos et heti sammuta autoa.
Miksi jäähdytysnesteen valo palaa?
Polttomoottorit saavat voimaa hallittujen räjähdysten sarjasta. Nämä jatkuvasti toistuvat sarjat tuottavat suuria määriä lämpöä. Tämän ansiosta jäähdytysneste tarvitsee kulkureittejä moottorin läpi, jotta se voi pitää moottorin lämpötilan hallinnassa.
Auton ajotietokone tarkkailee jatkuvasti jäähdytysnesteen lämpötilaa ja määrää varmistaakseen, että oikea lämpötila pysyy yllä aina. Varoitusmerkki syttyy mittaristoon, jos jäähdytysnesteen lämpötila on liian kuuma.
Mitä jäähdytysnesteen varoitusvalo tarkoittaa?
Auton käynnistyessä varoitusvalo syttyy hetkellisesti tarkistaakseen, että valo toimii, jonka jälkeen sen pitäisi sammua. Jos valo on päällä vielä käynnistykseen jälkeen, on se merkki siitä, että ajotietokone on havainnut järjestelmässä ongelman. Yleisin syy on jäähdytysnesteen vähäinen määrä tai väärä lämpötila.
Jos tämä valo syttyy ajaessa, pysähdy heti seuraavassa mahdollisessa paikassa ja sammuta moottori, jotta kaikki järjestelmän osat voivat jäähtyä. Anna moottorin viilentyä ainakin 30 minuuttia ennen kuin yrität poistaa jäähdyttimen korkkia ja muista käyttää paksua rättiä käden suojana, kun avaat korkin.
Älä ikinä yritä poistaa korkkia moottorin ollessa kuuma. Korkki on suunniteltu ylläpitämään painetta jäähdytysjärjestelmässä, jotta vesi ei kiehu niin helposti.
Korkin irrottaminen kuumasta moottorista aiheuttaa jäähdytysnesteen kiehumisen ja korkin alta purkautuu siinä tapauksessa kuumaa höyryä, joka todennäköisesti polttaa kätesi.
Jos jäähdytysnestettä on liian vähän, voit väliaikaisesti lisätä vettä, jotta pystyt ajamaan seuraavaan paikkaan lisäämään jäähdytysnestettä tai viemään auton huoltoon.
Pidä myös mielessä, että liian vähäinen jäähdytysnesteen määrä yleensä tarkoittaa, että järjestelmässä on vuoto, joka pitää pikimmiten korjata. Muuten jäähdytysnestettä on kohta taas liian vähän ja moottori alkaa taas kuumenemaan ajon aikana.
Ajotietokone rekisteröi yleensä koodin virheen sattuessa, joka auttaa virheen määrittämisessä, kun auton vie huoltoon, jossa koodeja pystytään lukemaan diagnostisilla laitteilla.
Onko turvallista ajaa, kun jäähdytysnesteen varoitusvalo palaa?
Vaikka autoa yleensä voi vielä ajaa, on siinä kuitenkin suuri riski aiheuttaa moottorivika, kun moottori ylikuumenee. Kuten aiemmin sanottu, kannattaa valon sytyttyä pysähtyä mahdollisimman pian ja odottaa moottorin jäähtymistä.
Kun valo on sammunut, voi autoa taas ajaa mutta valoa kannattaa pitää silmällä, koska se tulee toistumaan niin kauan kuin moottorissa on ongelma.
Vaikka joutuisit pysäyttämään auton muutaman kilometrin välein, jotta moottori ehtii jäähtyä, on se sen arvoista, jos sillä vältät kalliit moottorivauriot.