AUTOKÄSIKIRJA

Turvavyövalo

Nykyaikaisissa autoissa on varoitusjärjestelmä, joka ilmoittaa, jos jollakin matkustajalla on turvavyö kiinnittämättä. Järjestelmä mittaa penkeissä ja turvavöissä olevilla antureilla penkissä olevaa painoa ja tietyn rajan ylittäessä huomauttaa, jos sen penkin turvavyötä ei ole kiinnitetty.

Autosta riippuen tämä ilmoitus ilmenee joko varoitusvalona tai valon ja äänen yhdistelmänä.

Mitä turvavyövalo tarkoittaa?

Auton tietokone valvoo ainakin kuskin penkin turvavyön anturia ja ilmoittaa, jos siihen ei ole kiinnitetty turvavyötä. Joissakin autoissa järjestelmä voi valvoa myös etupenkin ja/tai takapenkin matkustajien turvavöitä.

Kun käynnistät auton, valo välähtää yleensä muutaman sekunnin ajan vaikka vyö olisi jo kiinni. Kun vyö on kiinni, valon pitäisi sammua. Jos lähdet ajamaan ilman, että kiinnität turvavyötä, hälyttää suurin osa autoista valo- ja äänimerkillä, kunnes laitat vyön kiinni.

Joskus turvavyön solki voi jumiutua tai rikkoutua, jolloin valo palaa jatkuvasti. Soljen puhdistaminen tai tarvittaessa vaihtaminen yleensä korjaa ongelman.

Voiko turvavyön merkkivalon palaessa ajaa?

Vaikka tämä ei vaikuta ajettavuuteen, on autossa matkustavien turvallisuus vaarantunut törmäystilanteessa.

Turvavyö on tehokas turvalaite tiellä ja sitä tulee käyttää sekä etu- että takapenkillä matkustettaessa, taksissa ja pitkän matkan bussireissussa.

Vanhemmat ja huoltajat ovat vastuussa lasten turvavyön käytöstä, näiden puuttuessa vastuu on kuskilla. Turvavyön käyttämättä jättämisestä voi seurata sakko.

Vähiten turvavyötä käyttävät 15-24-vuotiaat miehet. Arvion mukaan jopa joka kolmas autokolarissa kuollut olisi selvinnyt hengissä, jos turvavyö olisi ollut kiinni.

Turvavyö toimii, kun sitä käyttää

Oikein kiinnitetty turvavyö pitää matkustajan istuimessa ja estää häntä lentämästä auton kovia sisärakenteita vastaan kolarin sattuessa. Yleisin turvavyö on kolmipistevyö, joka kulkee lantion ja rinnan yli.

Vaikka noin 83% kuskeista käyttävät turvavöitä, on liikenteessä kuitenkin niitä, jotka eivät käytä vöitä. Turvavyö jää herkemmin kiinnittämättä takapenkillä kuin etupenkillä ja useimmin turvavyö jää kiinnittämättä taajamassa.

Turvavyön suojavaikutuksen teho perustuu siihen, että sitä käytetään oikein. Se, että autossa on jopa laaja turvatyynyvarustelu ei ole syy jättää turvavyötä auki.

Turvatyynyt on suunniteltu toimimaan yhdessä turvavöiden kanssa, joten jos toinen näistä komponenteista ei ole toiminnassa voivat turvatyynyt aiheuttaa vakaviakin vammoja.

Takapenkin matkustaja vaarantaa oman turvallisuutensa lisäksi myös edessä istuvien turvallisuuden, jos ei kiinnitä vyötään. Kolaritilanteessa takapenkillä istuva (myös eläin) lentää edessä matkustavien päälle.

Kaikkien takapenkillä matkustavien tulisi matkustaa turvavyö kiinni (pienet lapset turvaistuimessa ja eläimet turvavyövaljaissa).

Onnettomuustietoinstituutin raportin mukaan vuonna 2015 moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa kuolleista 41% ei käyttänyt vyötä. Näistä henkilöistä yli kolmasosa olisi todennäköisesti selvinnyt tilanteesta hengissä, jos vyö olisi ollut käytössä.



Turvavyön kiinnittäminen oikein

  • Varmista, että turvavyö ei ole kierteellä tai löysällä.
  • Kiristä vyö lantion kohdasta napakaksi lonkkaluiden päälle.
  • Raskauden aikana varmista, että lantiovyö kulkee vatsan alta ja on kiristetty tiukalle, koska vyö voi nousta vatsan päälle ja aiheuttaa vauvalle herkästi vaaraa jo reippaassa jarrutuksessa.
  • Olkanauhan tulee kulkea keskellä olkapäätä, jotta turvavyön voi kiristää tarpeeksi napakaksi. Olkanauhaa ei saa laittaa kainalon alle tai selän taakse.
  • Tavlella kannattaa paksut toppatakit riisua, jotta turvavyön saa riittävän kireälle eikä kehon ja vyön väliin jää ilmaa, joka vähentää vyön toimivuutta törmäyksessä.

Kuinka turvavyö toimii törmäyksessä?

Kolarissa on kolme törmäysvaikutusta; ensin auto törmää toiseen objektiin, sitten matkustaja turvavyöhön (tai auton rakenteisiin ilman vyötä) ja viimeisenä matkustajan sisäelimet törmäävät niitä ympäröivään kehoon.

Turvavyön joustava materiaali jakaa törmäysvoiman tasaisesti niille kehonosille, jotka parhaiten kestävät tätä rasitusta.

Turvavyön kiristin on nykyaikaisissa autoissa vakiovaruste. Kiristin kiristää vyötä vielä tiukemmalle törmäyksen sattuessa ja pitää matkustajan tiukemmin istuimessa. Tämä vähentää kuskin riskiä osua rattiin ja tehostaa turvatyynyjen tehoa.

Turvavyöt ovat tehokkaimmillaan etutörmäyksessä eli nokkakolarissa ja auton pyörähtäessä katolleen. Ne ovat kuitenkin hyödyllisiä myös sivutörmäyksissä ja peräänajoissa.

Turvavyö ei kuitenkaan aina ole riittävä pelastamaan henkiä, kun törmäys tapahtuu isomman kohteen kanssa tai suuressa nopeudessa.

  • 7 km tuntivauhdissa aikuinen voi pystyä estämään oman törmäämisen rattiin, kojelautaan tai etupenkkiin käyttämällä käsiään.
  • Kun törmäys tapahtuu 50 km tuntivauhdissa, on matkustajan törmäyspaino 40-kertainen – esimerkiksi, kun takapenkillä matkustavan corgin paino on 12 kg törmää se etupenkin matkustajaan 600 kilon voimalla (eli suunnilleen sama kuin hevonen lentäisi niskaan). Törmäys kojelautaan, etupenkkiin tai rattiin tai autosta ulos lentäminen on siis mahdotonta estää käsiä käyttämällä.

Turvavyö pitää vaihtaa uuteen, jos sitä on käytetty kolarissa, se on selvästi kulunut tai on jotenkin vioittunut.

Turvavöiden avaamismekanismit suoriutuvat yleensä erittäin hyvin erilaisissa tilanteissa. Turvavyö voi myös olla varustettu turvavyöleikkurilla, jolla hätätapauksessa matkustajan saa vapautettua leikkaamalla turvavyön. Tarkista autosi ohjekirjasta minkälainen varustelu omassa autossasi on.

Oletko jo tutustunut muihin auton mittaristossa palaviin valoihin ja niiden selityksiin?