8 moottorin suorituskyvyn varoitusmerkkiä

Kun autoon tulee vika, voi olla vaikeaa määritellä tarkasti vian syy. Ajoneuvon pääjärjestelmät yleensä antavat ainutlaatuisia varoitusmerkkejä, joista tiedät että jokin osa on pettänyt.

Oli vika sitten iskunvaimentimissa tai kannattimissa, sähköjärjestelmässä, jarruissa tai lämmittimessä tai jäähdyttimessä on hyvä tietää mitä kannattaa etsiä, jotta vian voi paikantaa ja korjata mahdollisimman nopeasti ja vähällä vaivalla.

Kun moottorin suorituskyky alkaa heiketä, järjestelmässä voi alkaa esiintymään ainutlaatuisia varoitusmerkkejä. Kun ymmärrät nämä, voit paremmin tunnistaa ne ja tiedät, mitä tehdä niiden ilmetessä.

Moottori on monimutkainen järjestlemä ja sellaisena se tarvitsee paljon ennaltaehkäisevää huoltoa. Kun moottorin pitää hyvin huollettuna, siitä saa optimaalisen tehon.

1. Kun moottorivalo syttyy

Palava moottorivalo on tärkeä työkalu, joka on suunniteltu ilmoittamaan sinulle potentiaalisesta moottoriviasta. Tämä valo syttyy yleensä, kun järjestlemä havaitsee moottorissa ongelman, joka johtuu tehon heikkenemisestä.

Ongelman tyyppi ja vakavauus vaihtelee autosta riippuen. Jos moottorivalo syttyy palamaan, kannattaa auto viedä huoltoon, jotta vika voidaan määritellä.

Jos moottorivalo vilkkuu, kannattaa auto pysäyttää heti ja soittaa hinauspalveluun. Vilkkuva moottorivalo osoittaa, että jotakin mahdollisesti vakavaa on tapahtumassa jossakin ajojärjestelmässä.

Tiedä, mitä autossasi tapahtuu selvittämällä, mitä kojelaudan merkkivalot tarkoittavat.



2. Tehon menettäminen

Suurin osa bensa-autoista on suunniteltu polttomoottorilla. Nämä moottorit muuttavat polttoaineen autoa liikuttavaksi tehoksi nelitahtisella polttosyklillä. Nelitahtimoottori koostuu neljästä toimintavaiheesta:

  1. Imutahti, jonka aikana mäntä liikkuu sylinterissä alaspäin ja imee polttoaineseosta imuventtiilin kautta.
  2. Puristustahti, jolloin imuventtiili sulkeutuu ja mäntä liikkuu ylöspäin puristaen seoksen kasaan.
  3. Työtahti, jolloin sytytystulppa sytyttää puristetun polttoaineseoksen ja palamiskaasujen paine työntää männän alas.
  4. Poistotahti, jossa pakoventtiili aukeaa ja mäntä nousee samalla työntäen pakokaasut ulos sylinteristä. Tämän jälkeen kierto alkaa alusta imutahdilla.
moottorin sylinterin poikkileikkaus
Moottorin poikkileikkaus. Kuva: Freepik

Nelisylinterisessä moottorissa kaikki neljä tahtia ovat jatkuvasti käynnissä eri sylintereissä. Kun yhdessä sylinterissä on käynnissä imutahti, on toisessa puristustahti, kolmannessa työtahti ja neljännessä poistotahti.

Tehon menettäminen voi johtua ongelmasta missä tahansa polttosyklin tahdissa.

3. Polttoaineen lisääntynyt kulutus

Jos huomaat, että tankillinen polttoainetta ei vie sinua yhtä kauas kuin ennen, voi se olla merkki siitä, että puristustahdissa on vikaa. Tässä tapauksessa polttoaineenpuhdistimen käyttö tai polttoainejärjestelmän huolto voi oikaista ongelman.

Jos kumpikaan näistä ei paranna polttoainekulutusta, voi olla aika huoltaa auto tai antaa ammattilaisen selvittää, onko mottoorissa vikaa.

4. Erilaiset äänet

Koputus, pamahdus, poksahdus, kaikenlainen sihinä ja kihinä ovat kaikki ääniä, joita et halua kuulla, kun käynnistät auton. Nämä äänet yleensä ilmenevät, kun polttovirrassa on poikkeavuuksia ja ovat kaikki aiheita auton viemiseen huoltoon mahdollisimman pian.

5. Moottorin sakkaaminen

Moottorin sakkaaminen liikenteessä on yhtä turhauttavaa kuin se on noloa. Autossa, jossa on keppivaihde moottorin pysähtyminen itsestään (ei kuljettajan tekemästä virheestä) on harvinaista ja on yleensä merkki siitä, että jotakin on vialla moottorissa.

Tämä voi johtua siitä, että sylinteriin ei tule tarpeeksi ilma/polttoaineseosta tai että seos ei syty kunnolla. Jos moottorisi kuitenkin sakkaa vaikka kuski tekee kaiken oikein, on aika viedä auto tarkistettavaksi, jotta jatkuva pysähtyminen ei aiheuta isompaa ongelmaa.

6. Hajut

Kun poistotahti on pettämässä, voi se päästää myrkyllisen hajun pakokaasussa. Kuten lähestyvää vikaa ilmaisevat äänet, pahat hajut antavat myös vihiä, että auto on aika huoltaa.

7. Mottori ei pysähdy vaikka virta on poikki

Tämä jälkikäyntinä tunnettu ongelma on yleisin korkean suorituskyvyn autoilla. Syitä voivat olla johtojen väärin asentaminen, polttoaineen oktaaniluku on väärä, solenoidi, joka on pettämässä tai yli-aktiivinen kaasutin. Erikoishuoltamot ovat parhaita korjaamaan ja neuvomaan tällaisten ongelmien kanssa.

8. Rosoinen moottorin ääni

Jos moottori kuulostaa rosoiselta, voi yksinkertainen huolto korjata ongelman. Yleisin syy on este järjestelmässä tai vanhat sytytystulpat. Muita syitä voivat olla polttoaineen väärä oktaaniluku tai tyhjä akku.