Yleensä, kun polttoaineen merkkivalo syttyy, pääsee autolla vielä ajamaan n. 50-80 km, jotta ehtii löytää bensa-aseman. Polttoaineen loppuminen ei yleensä aiheuta mekaanista vikaa bensiinimoottorissa mutta dieselmoottorin korjauslaskut voivat nousta tuhansiin euroihin, kun tiivisteet, pumput ja suuttimet voivat vaurioitua moottorin ollessa täynnä ilmaa.
Moottorin voi joutua paineistamaan uudelleen ennen kuin se lähtee tyhjän tankin jälkeen käyntiin. Jos auto ei starttaa, joutuu hinauslaskun maksamaan eikä polttoaineen noutaminen kannulla tienvarteen ole kovin mieltä ylentävää.
Voiko autoa ajaa, jos polttoainevalo palaa?
Useimmat kuskit ovat joskus päästäneet tankin aika lähelle tyhjää, nähneet polttoaineen varoitusvalon ja miettineet kuinka pitkälle autolla vielä pääsee ennen kuin se simahtaa.
Autoalalla ei ole mitään standardia, joka määrittää kuinka pitkälle autolla pitää pystyä ajamaan, kun valo on syttynyt. Tästä johtuen ei ole yhtä ehdotonta vastausta siihen, kuinka pitkälle autolla voi vielä ajaa.
Monissa autoissa on nykyään range-toiminto, joka näyttää kuinka pitkälle pääsee vielä ajamaan jäljellä olevalla polttoaineella. Tietokoneen laskemaan kilometrimäärään ei kuitenkaan kannata luotaa sokeasti, koska toimintasäde muuttuu herkästi matkan aikana.
Etenkin, jos täyttää vajaata tankkia ja tankkaa autoa useita kertoja pieniä määriä peräkkäin, voi ajotietokone mennä sekaisin ja laskea toimintasäteen väärin. Varmin tapa saada ajotietokone kalibroitumaan oikein on tankata tankki säännöllisesti täyteen.
Tankin koolla on väliä
Tavallisilla autoilla ei ole varatankkia, jossa ne kantavat varapolttoainetta, kuten joillakin kovan käytön, pitkän matkan ajoneuvoilla. Normaalissa autossa polttoaineen merkkivalo syttyy, kun neste tankissa tippuu tietyn pisteen alapuolelle.
Jokainen auto on erilainen mutta vara on yleensä noin 10-15% tankin kokonaiskapasiteetista. Kun tiedät kuinka paljon auton tankkiin mahtuu, voit helposti laskea arvion siitä, kuinka paljon polttoainetta on jäljellä, kun valo syttyy.
Jos vielä sen lisäksi tiedät, kuinka paljon autosi kuluttaa – tämä tieto löytyy esimerkiksi auton ohjekirjasta – voit myös arvioida kuinka pitkän matkan pääset vielä ajamaan. Ihan näin yksinkertaista se ei kuitenkaan ole.
Ajoympäristö vaikuttaa polttoaineen kulutukseen
Kuten missä tahansa polttoaineen kulutuksen laskelmassa, ajettavan matkan etäisyys riippuu olosuhteista, joissa ajaa sekä ajotyylistä. Nopea kiihdyttäminen, suuret nopeudet, matalat rengaspaineet, painava lasti sekä tietyt sääolosuhteet ja polttoainetyyppi vähentävät kaikki mahdollisesti ajettavaa etäisyyttä, joten varmista, että käytät polttoainetta säästäväisesti.
Ota myös huomioon, että jyrkässä ylämäessä ajaminen paitsi kuluttaa enemmän polttoainetta, voi myös aiheuttaa sen, että viimeiset pisarat polttoainetta valuvat tankin päätyyn. Jos polttoainejärjestelmä ei saa polttoainetta, imee se ilmaa ja käyttäytyy kuin sillä ei olisi lainkaan polttoainetta eli hyytyy mäkeen.
Opi muiden virheistä
Tankonempty-palveluun on kerätty tietoa siitä, kuinka eri automallit ovat suoriutuneet bensavalon syttymisestä siihen kunnes menovesi loppuu. Alla on listattu käyttäjien keskimäärin ajama kilometrimäärä ennen kuin bensa loppuu:
- Toyta Prius n. 91 km
- Skoda Octavia n. 85 km
- Volvo S40 n. 83 km
- Kia Rio n. 72 km
- Mini Cooper n. 70 km
- Volkswagen Golf n. 69 km
- Audi A3 n. 65 km
- Ford Focus n. 65 km
- Mercedes-Benz CLS n. 57 km
Kantapään kautta ei kannata selvittää, kuinka pitkälle merkkivalon jälkeen pääsee ajamaan. Monet autot eivät pidä siitä, että tankki ajetaan kuivaksi ja jotkut autot voivat jopa tarvita polttoainejärjestelmän huuhtelun ennen kuin lähtevät taas käyntiin.
Tämän lisäksi auton täyttäminen jerrykannusta ja tulenaran nesteen kiikuttaminen edes takaisin ei ole hauskaa tai turvallista ruuhakisella tiellä.
Auto kannattaa viimeistään polttoaineen merkkivalon syttyessä tankata, eikä ajella tietämättä, milloin autosta loppuu menovesi. Polttoaineen loppuminen on yksi yleisimmistä syistä, miksi Suomessa tilataan hinaus.
Tiedätkö kummalla puolella polttoaineluukku autossasi on?
Tutullakin autolla ajaessa unohtuu helposti, kummalla puolella polttoaineluukku on. Asian saa kuitenkin helposti tarkistettua auton mittaristosta, jossa useimmilla autoilla on nuoli bensamittarin vieressä kertomassa kummalla puolella luukku on.
Tankkaus on helpompaa, kun luukun saa lähemmäs polttoaineletkua vaikka bensaletku ylettyy myös auton toiselle puolelle, jos esimerkiksi helpompi puoli ei ollut vapaana tai on ajanut pumpulle “väärin päin”.