Kun ilmansuodatin tarvitsee vaihtoa

Hiukkasilmansuodatin poistaa ilmasta kiinteitä hiukkasia, kuten pölyä, siitepölyä, bakteereja ja hometta. Suodattimet, joissa on absorboimisainetta, kuten hiiltä, voivat myös poistaa hajuja ja kaasumaisia epäpuhtauksia, kuten otsonia tai haihtuvia orgaanisia yhdisteitä.

Ilmansuodattimia käytetään, jotta moottorista saadaan maksimaalinen teho irti. Suodattimet sallivat ilman läpivirtauksen ja varmistavat, että epäpuhtaudet eivät päädy mm. imusarjaan.

Ajan myötä ilmansuodatin tukkeutuu ja sen läpivirtauskyky heikkenee, joka vaikuttaa auton yleiseen suorituskykyyn.

Ilmansuodattimet vaativat vaihtamista säännöllisin väliajoin – noin 10 000 – 15 000 km tai 12 kk välein, kumpi tulee ensin. Jos autoa ajaa paljon tiiviissä liikenteessä, kannattaa ilmansuodattimen vaihtoa harkita useimmin, esimerkiksi noin 6 000 km välein.

Varmista, että tunnistat huonokuntoisen ilmansuodattimen merkit, jotta saat paremman käsityksen siitä, milloin suodatin kannattaa vaihtaa.

Ilmansuodattimia on kahdentyyppisiä

Matkustamon ilmansuodatin suodattaa ulkopuolelta matkustamoon tulevan ilman. Suodattimissa on yleensä laskostettua paperia ja ovat muodoltaan suorakulmioita tai ainutlaatuisia muotoilultaan ja tiettyyn automalliin sopivia.

Polttosuodatin estää hankaavia hiukkasia pääsemästä moottorin sylintereihin, jossa ne aiheuttaisivat mekaanista kulumista ja öljyn saastumista.

Useimmat polttomottorit käyttävät laskostettua paperisuodatinelementtiä litteän paneelin muodossa. Tämä suodatin on yleensä sijoitettu kaasuläpän rungon kanssa yhdistettyyn muovilaatikkoon, jossa on kanava.

Vanhat ajoneuvot käyttävät tyypillisesti sylinterimäistä ilmansuodatinta, joka on sijoitettu metalli- tai muovisäiliöön. Koko yksikköä – suodatinta ja koteloa – kutsutaan ilmanpuhdistimeksi.



1. Polttoaineenkulutus

Auton polttoainetehokkuutta kannattaa pitää silmällä, koska yleinen oire huonokuntoisesta ilmansuodattimesta on polttoainetehokkuuden laskeminen. Moottori kompensoi hapen puutetta kuluttamalla enemmän polttoainetta tarpeellisen voiman tuottamiseksi.

Kun pidät ilmansuodattimen hyvässä kunnossa ja ilmavirtauksen tehokkaana, säästät polttoainekuluissa.

2. Moottorin yskiminen

Jos huomaat, että moottori ei käynnisty helposti voi syynä olla likainen ilmansuodatin. Likainen tai tukkoinen ilmansuodatin estää ilman virtaamisen moottoriin, joka aiheuttaa liian kyllästetyn polttoaineseoksen.

Liian väkevä polttoaineseos voi saastuttaa sytytystulpat, joka aiheuttaa moottorin käynnistymisessä ongelmia. Tämän huomaa helpoiten, kun autolla on käynnistysongelmia ja rohisee tyhjäkäynnissä.

3. Epätavalliset moottoriäänet

Kun auto on pysähdyksissä ja moottori käynnissä, pitäisi autossa tuntua tehokkaan moottorin tasainen hurina. Jos auto värisee tai kuulet yskimistä tai luiskahtamista, voi tämä johtua rohisevasta tyhjäkäynnistä. Tämä johtuu vaurioituneesta sytytystulpasta, joka on saastunut tukkeutuneen ilmansuodattimen ansiosta.

4. Huoltovalo palaa mittaristossa

Polttomoottori yhdistää suuret määrät ilmaa pieneen määrään polttoainetta voiman tuottamiseksi. Riittämätön ilmamäärä aiheuttaa moottorissa kerrostumia, jotka voivat aiheuttaa huoltovalon syttymisen auton mittaristossa. Jos huoltovalo syttyy, kannattaa tarkistaa tarvitseeko ilmansuodatin uusimista.

5. Ilmansuodatin vaikuttaa likaiselta

Jos autossa on tuliterä ilmansuodatin on se valkoinen tai luonnonvalkoinen. Ajan myötä, kun siihen kertyy likaa ja pölyä, tummuu suodatin.

Ilmansuodatinta kannattaa katsoa päivänvalossa tai taskulampulla, koska esimerkiksi siitepölyä ei helposti näe.

Jos ilmansuodatin vaikuttaa likaiselta mutta et ole varma, kannattaa auto viedä huoltoon, jossa suodattimen kunto voidaan tarkistaa ja tarpeen mukaan vaihtaa.

6. Vähentynyt hevosvoima

Huomioi autosi kyky kiihdyttää. Jos auto ei vastaa tavalliseen tapaan, kun painat kaasua tai huomaat nykiviä liikkeitä, ei moottori saa tarpeeksi ilmaa tarvittavan tehon tuottamiseksi.

Tarkista ilmansuodattimen kunto ja vaihda uuteen, jos suodatin on likainen.

7. Musta savu tai liekit pakoputkessa

Riittämätön ilmavirtaus moottorissa voi aiheuttaa sen, että kaikki polttoaine ei pala moottorissa, jolloin se voi poistua pakoputken kautta.

Jos pakoputkeusta tulee mustaa savua, kannattaa autolle varata aika huoltoon ilmansuodattimen puhdistamiseksi tai vaihtamiseksi.

Pakoputkesta voi myös kuulua paukkumista ja se voi sylkeä liekkejä. Näin tapahtuu, kun ylimääräinen polttoaine pakoputkessa syttyy.

8. Polttoaineen haju

Jos polttoaineen ruiskutusjärjestelmään tai kaasuttimeen ei tule tarpeeksi ilmaa, kun käynnistät autoa, poistuu ylimääräinen polttoaine, joka ei ole palanut, pakoputken kautta.

Tällöin voit huomata selvän polttoaineen hajun ja tiedät, että ilmansuodatin on aika vaihtaa.