Ilmajousituksen varoitusvalo kertoo ongelmasta ilmajousituksen pussien kanssa. Todennäköisesti kyseessä on ongelma inflaation kanssa tai jossakin pussissa on vuoto.
Ilmajousitus hyödyntää täytettäviä pusseja, jotta ajo olisi tasaista ja mukavaa. Jotkut ilmajousitusjärjestelmät mahdollistavat ajokorkeuden säätämisen vaikeassa maastossa ajamiseen.
Ilmajousitusjärjestelmä koostuu ilmakompressorista, neljästä pussista kussakin renkaassa ja korkeusantureista, jotka tarkkailevat, kuinka paljon pussit täyttävät.
Joka kerta, kun auto käynnistetään, ajotietokone suorittaa testaa kompressorin ja pussit, jossa niissä ei ole vuotoja.
Mitä ilmajousituksen varoitusvalo tarkoittaa?
Ajotietokone sytyttää merkkivalon, kun se huomaa jousitusjärjestelmässä jotakin epätavallista. Tyypillisesti näin käy, kun kompressori ei toimita tarpeeksi ilmaa pusseihin tai jossakin pussissa on vuoto.
Jos yhdessä pussissa on vuoto, aiheuttaa se matalemman ajokorkeuden. Ajotietokone havaitsee muutoksen ajokorkeudessa korkeusantureiden kautta.
Tarkista aina korkeusanturit ennen kuin lähdet vaihtamaan pusseja, koska niiden toimintahäiriöt voivat aiheuttaa valon syttymisen auton mittaristossa.
Kun varoitusvalo syttyy, rekisteröityy ajotietokoneeseen virhekoodi, joka voidaan lukea oikeilla laitteilla lisätiedon saamiseksi.
Renkaat voi poistaa ja jousituspussit tarkistaa itse isojen halkeamien tai vuotojen varalta, mutta ilman koodin lukemista oikean syyn löytäminen voi olla vaikeaa. Etenkin, koska ajotietokoneeseen voi tallentua useampi koodi, kannattaa auto käyttää huollossa.
Onko autoa turvallista ajaa ilmajousituksen merkkivalon palaessa?
Ongelman vakavuudesta riippuen autoa voi olla turvallista ajaa. Jos yksi pusseista vuotaa hiljalleen, kompressorin pitää vain tehdä töitä kovemmin oikean ajokorkeuden ylläpitämiseksi.
Tällaisessa tapauksessa autoa ei ole yhtä helppo käsitellä kuin normaalisti ja autoa kannattaa vain käyttää, jos on aivan pakko. Töyssyjen yli ja epätasaisessa maastossa kannattaa ajaa varoen, koska jousitus ei pysty absorboimaan iskuja niin hyvin.
Jos kompressori ei toimi, kaikki pussit ovat tyhjänä eikä autoa pitäisi ajaa ollenkaan. Autoa on tässä tapauksessa kamala käsitellä ja kaikki iskut kulkeutuvat auton runkoon, jota ei ole suunniteltu tälläiseen käyttöön.
Kun ilmajousituksen merkkivalo syttyy, ei sitä pidä sivuuttaa vaan asia tarkistuttaa mahdollisimman pian.