Sähköinen pysäköintijarru tai EPB (Electric Parking Break) on edistyneempi versio perinteisestä käsijarrusta. Pysäköintijarrun päätehtävä on pitää auto paikallaan, kun se on pysäköitynä.
Nämä jarrut estävät vierimistä väärään suuntaan, kun auto lähtee liikkeelle mäessä. Yleensä pysäköintijarrut toimivat vain auton takarenkaissa.
Perinteinen seisontajarru käyttää kaapelia, joka yhidstää käsijarruvivun jarrukenkiin. Kun kuljettaja käyttää vipua, kaapelin jännitys nousee ja pakottaa jarrukengät jarrulevylle, jolloin renkaat eivät pääse enää pyörimään.
Sähköisessä pysäköintijarrussa ei ole tällaista kaapelia vaan jarru toimii käyttäen seuraavia komponentteja:
- sähköistä jarrumoduulia
- sähkömoottoria
- sähköistä kytkintä (nappia) auton sisällä.
Kun kuljettaja käyttää pysäköintijarrun nappia, se lähettää komennon elektroniselle jarrumoduulille, joka tunnistaa, että pysäköintijarrun kytkemiselle on tarvetta.
Tämä moduuli ohjaa jarrusatuloihin asennettuja sähkömoottoreita toimimaan, jolloin jarrupalat työntyvät levylle rajoittaen pyörien liikettä.
Koska jarrutusjärjestelmässä käytetään elektronisia osia, toimii se melkein välittömästi ja tehokkaasti. Se parantaa jarrutuksen luotettavuutta, koska siitä puuttuu mekaaninen yhteys.
Tämä jarru joko kytkeytyy automaattisesti pois päältä, kun kuljettaja painaa kaasupoljinta tai ohjaa kuljettajaa painamaan jarrua sen poiskytkemiseksi. Jotkin ajoneuvovalmistajat integroivat mäkilähtöavustimen toiminnon tähän samaan järjestelmään.
Sähköisen pysäköintijarrun edut:
- vasteaika on erittäin lyhyt
- toiminta on erittäin luotettavaa
- lisää ajoneuvon hallintaa mäkilähdössä.
Sähköisen pysäköintijarrun haitat:
- korkea hinta
- ongelmien kartoittamiseen tarvitaan ammattilainen.
Kun pysäköintijarruvalo palaa mittaristossa
Jarruvaloja on kaksi erilaista. “P” valo kertoo, että jarru on kytkettynä ja “!” kertoo, että järjestelmässä on ongelma. Jotkut valmistajat ovat yhdistäneet nämä valot yhdeksi valoksi. Lisäksi sana “brake” voi myös näkyä jarruvalon kanssa.
Jos pysäköintijarrun kytkeminen pois päältä ei sammuta valoa mittaristossa kertoo se, että ajotietokone on havainnut järjestelmässä ongelman.
Usein ongelma on jarrunesteestä. Jarrunestesäiliössä on anturi, jonka tehtävänä on varmistaa, että säiliössä on aina tarpeeksi nestettä. Kun jarrupalat kuluvat, enemmän nestettä työntyy letkuihin, joka vähentää nesteen määrää koko järjestelmässä.
Jos jarrupalat kuluvat liian ohuiksi, jarrunesteen määrä laskee minimin alle ja valo syttyy mittaristossa. Järjestelmässä oleva vuoto sytyttää myös valon, jolloin tiedät jarrujärjestelmän tarvitsevan huoltoa.
Jarrujärjestelmän varoitusvalon syttyminen
Jarruvalo voi kertoa ongelmasta niin jarrujärjestelmässä kuin käsijarrun kanssa. Jos jarruvalo vilkkuu tai sammuu ja syttyy satunnaisesti eikä jarrupolkimen tuntuma muutu, auto kannattaa viedä huoltoon, jossa vika voidaan määritellä tarkasti.
Vaikka syyksi selviäisi jarrunesteen alhainen määrä, pitää sen vähenemisen syy määrittää, jotta sen aiheuttava vika voidaan korjata. Kaikki jarrujärjestelmän osat kannattaa tällöin tarkistaa ja varmistaa, että ne ovat toimintakuntoisia.
Hyvin huolletun jarrujärjestelmän ei pitäisi hälyttää punaisella valolla edes silloin, kun jarrupalat tai jarrukengät ovat kuluneet niin paljon, että ne pitää uusia.
Jos valo ei sammu tarkoittaa se, että järjestelmäss on jokin jatkuva ongelma. Tällöin autoa ei pidä ajaa vaan hinauttaa huoltoon, jossa vika voidaan tarkasti määrittää ja korjata.
Jos punainen jarruvalo syttyy ja pysyy päällä, kun autoa ajaa, kannattaa auto pysäköidä tien varteen ja hinauttaa huoltoon.
Joissakin autoissa ABS-järjestlemä hyödyntää joitakin käyttöjarrujen hydraulisia osia. Jos ABS-valo syttyy ensin ja punainen jarruvalo vähän sen jälkeen, kertoo se yleensä siitä, että käyttöjarrut hyödyntävät joitakin ABS-järjestelmän komponentteja toimiakseen.
Joka tapauksessa, kun punainen jarruvalo syttyy ja pysyy päällä, on jarrujen hydraulisessa järjestelmässä vakava ongelma.