Viimeinen paikka, josta autoilija haluaa löytää itsensä on tienvarresta autolla, jonka konepellin alta tulee savua. Moottorin ylikuumenemisen syiden ja tarvittavien ennaltaehkäisevien toimenpiteiden tiedostaminen auttaa estämään laajaa moottorivikaa.
Normaalit lämpötilat ja jäähdytysneste
Ajoneuvon jäähdytysjärjestelmä on suunniteltu pitämään moottori normaalien käyntilämpötilojen rajojen sisällä (yleensä n. 88-91°C riippuen autosta).
Jäähdytysneste kiehuu n. 100 celsiusasteessa ilman painetta (n. 110°C paineella) mutta jäähdyttimen korkin tuottama paine ja jäähdytinnesteen koostumus vaikuttaa myös siihen, kuinka paljon lämpöä jäähdytysneste kestää.
Ongelmat jäähdytysnesteen kanssa
Yleisin syy moottorin ylikuumenemiseen on yksinkertainen; jäähdytysneste. Jos jäähdytysnestettä on liian vähän, ei jäähdytysjärjestelmä voi toimia kunnolla.
Jäähdytysnesteen määrä vähenee luonnollisesti käytön aikana mutta jos huomaat äkillisen vähenemisen, voi syynä olla vuoto tai tukossa oleva jäähdytin.
Autosta vuotavat nesteet on hyvä tunnistaa ja autossa kannattaa vain käyttää valmistajan suosittelemaa jäähdytysnestettä – tämä tieto sekä oikeat täyttömäärät löytyvät auton ohjekirjasta.
Tuuletin-, pumppu-, letku- sekä termostaattihäiriöt
Viallinen jäähdytin tai puhallin voi aiheuttaa moottorin ylikumenemisen. Myös viallinen vesipumppu, joka on yksi tärkeimmistä jäähdytysjärjestlemän osista, voi johtaa vuotoihin tai laakerivikaan, joka johtaa ylikuumenemiseen.
Rikkinäiset ja pettävät letkut vähentävät myös jäähdytysjärjestelmän tehoa, kuten myös viallinen tai juuttunut termostaatti.
Ylikuumenemisen seuraukset
Ylikuumentuminen voi aiheuttaa vakavia vikoja moottorissa, koska se voi vaurioittaa mäntiä, sylintereitä, laakereita ja venttiileitä sekä muita olennaisia moottorin osia.
Moottorivaloa ei tulisi koskaan jättää huomioimatta ja auto tulisi heti sammuttaa, jos järjestelmä antaa vihiä liian kuumana käymisestä.
Miten estää moottorin ylikuumeneminen?
Vältä moottorin ylikuumenemista pitämällä auton lämpömittaria ja jäähdytysnesteen määrää silmällä. Tarkista tai tarkistuta myös säännöllisin väliajoin hihnat ja letkut.
Koska jäähdyttimen korkin tuottama paine sallii jäähdytysnesteen toimimisen korkeammissa lämpötiloissa, kannattaa sen toimivuus varmistaa ja vaihtaa se tarvittaessa.
Älä koskaan poista jäähdyttimen korkkia moottorin ollessa kuuma! Järjestelmän säännöllinen puhdistus auttaa myös sen ylläpidossa ja pidentää moottorin ikää.