Ohjaustehostimen varoitusvalo kertoo, että järjestelmän kanssa on ongelma ja ohjaustehostin on poissa käytöstä, kunnes ongelma korjataan.
Keppivaihteella ajaminen voi joskus käydä ihan työstä. Jotta ajaminen hieman helpottuisi, autonvalmistajat ovat asentaneet ohjaustehostinjärjestelmiä autoihin jo parinkymmenen vuoden ajan.
Alkuperäiset ohjaustehostimet käyttävät hydraulista pumppua ohjausöljyn siirtämiseen ohjausjärjestelmän kammioihin. Kun rattia kääntää moottorin käydessä, pumppu täyttää toisen kammioista öljyllä ja auttaa renkaiden kääntämisessä.
Sähköiset ohjaustehostimet ovat nykyään yleisimpiä, koska niiden teknologiasta on tullut edullisempaa vuosien saatossa. Sähköinen ohjaustehostinjärjestelmä ei vaadi nestettä ja on yleensä hiljaisempi, joten sen suosio autonvalmistajien keskuudessa on kasvanut nopeasti.
Mitä ohjaustehostimen merkkivalo tarkoittaa?
Tämä merkkivalo on yleensä ratti, jonka vieressä voi olla huutomerkki. Autoissa, joissa on sähköinen ohjaustehostin, varoitusvalo voi olla kirjaimilla EPS (electric power steering).
Varoitusvalo voi olla punainen tai keltainen.
Hydraulisissa järjestelmissä yleinen syy varoitusvalon syttymiseen on ohjausöljyn vähyys. Auto kannattaa pysäyttää mahdollisimman pian ja ohjausöljyn määrä tarkistaa ja tarvittaessa täyttää oikeanlaisella öljyllä, jolloin valon pitäisi sammua.
Muista kuitenkin, että ohjausöljyn matala taso tarkoittaa, että järjestelmässä on vuoto, joka pitää korjata mahdollisimman pian. Öljyn lisääminen on vain tilapäinen ratkaisu.
Jos ohjausöljyn määrä ei ole syynä valon syttymiseen, on auto vietävä huoltoon, jossa tarkempi syy voidaan selvittää. Todennäköisesti auto tarvitsee jonkinlaista korjausta.
Kun merkkivalo palaa, ei autossa ole ohjaustehostinta auttamassa. Autoa voi edelleen ajaa mutta rattia on vaikeampi kääntää, joten siihen kannattaa varautua.
Autoissa, joissa on sähköinen ohajaustehostin, ongelma ei ole ohjausöljyssä, koska ne eivät käytä sitä. Moottorin käynnistäminen uudelleen voi sammuttaa varoitusvalon.
Joskus pienet toimintahäiriöt voivat aiheuttaa varoitusvalon syttymisen, kun ajotietokone luulee, että kyseessä on isompi ongelma.
Nopea ajotietokoneen boottaus ja kaiken pitäisi toimia niin kuin ennenkin, kun ajotietokone havaitsee kaiken olevan kunnossa. Jos tämä ei korjaa ongelmaa, autossa on jokin ongelma, joka pitää diagnosoida tarkemmin.
Kuten hydraulisessa versiossa, ohjaustehostin kytkeytyy pois päältä, kunnes vika korjataan ja auton ohjaaminen vaikeutuu.
Voiko autoa ajaa vaikka ohjaustehostimen varoitusvalo palaa?
Ilman ohjaustehostinta autoa on paljon vaikeampi ohjata. Autoa ajettaessa pitää olla erityisen skarppina, joten auto on paras jättää parkkiin, jos siihen on mahdollisuus.
Ilman ohjaustehostinta (ja koska et ole tottunut ajamaan ilman sitä) voit hyvinkin joutua kolariin ja joutua pulittamaan korjauksista vielä enemmän.