Heitteleekö autosi hillitsemättömästi, kun ajat töyssyn yli? Onko autoa vaikeampi hallita, kun tie on hieman epätasainen? Iskunvaimentimien kulumisen huomaa, kun autoa on vaikea käsitellä turvallisesti.
Auton iskunvaimentimet ovat olennainen osa auton jousitusjärjestelmää ja niiden kuluminen vaikuttaa huomattavasti auton turvallisuuteen sekä sen ajomukavuuteen. Iskunvaimennuksen kuntoa on vaikea arvioida etenkin, kun yksi henkilö ajaa autoa pitkään ja tottuu hiljalleen autossa tapahtuviin muutoksiin. Tällöin hän saattaa täysin sokeutua suurillekin muutoksille auton ajomukavuudessa tai -turvallisuudessa.
Jatkuva raskaan kuorman vetäminen kuluttaa jousituksia ja iskunvaimentimia enemmän (esim. peräkärryn vetäminen) kuin tavallinen ajo, mutta tiettyä kilometrimäärää, jolloin iskunvaimentimia pitäisi vaihtaa on erittäin vaikea määrittää. Käytetyn auton iskunvaimentimet ovat huonommassa kunnossa kuin uuden ja jossakin 100 000 ja 150 000 kilometrin välimaastossa iskarit on vaihdettava kokonaan uusiin.
Monet autonvalmistajat suosittelevat iskunvaimentimien kuntotestausta noin 20 000 kilometrin välein. Nykyisin Suomessa katsastuksessa tehdään iskunvaimennustestaus suunnilleen samaan aikaan, joten ne sopivat hyvin yhteen.
Iskunvaimennuksen testaus ei vaurioita autoa
Auto ajetaan paikoilleen niin, että etu- tai takapyörät on sijoitettuna testauslevyn päälle. Jokaiseen renkaaseen kohdistuvaa painoa tarkkaillaan ja mitataan erikseen. Punnituksessa vasemmalla eturenkaalla on yleensä suurin paino kuskista johtuen ja takarenkailla yleisesti vähemmän painoa kuin eturenkailla.
Kun auton etu- tai takapyörät on ajettu sijoilleen testauslevyn päälle, kumpaankin pyörään kohdistuva paino punnitaan erikseen automaattisesti. Yleensä vasemmalla eturenkaalla on kuskista johtuen suurin paino, ja takarenkailla eturenkaita pienempi, melko tasaisesti jakautuneena. Punnituksen jälkeen tärinälevy alkaa töyssyttää yhtä rengasta kerrallaan.
Punnitsemisen jälkeen tärinälevy renkaan alla töyssyttää testissä yhtä rengasta kerrallaan ja mittaa, kuinka suuren osan ajasta rengas pysyy kiinni levyssä. 60-80% on hyvin tavallinen tulos uudehkolla autolla. Tärinän taajuus on nopeimmillaan noin 25 kertaa sekunnissa. Jos auto ei kestä testauksessa se ei myöskään kestä liikenteessä.
Iskarit vaikuttavat olennaisesti ajomukavuuteen ja turvallisuuteen
Iskunvaimentimet (tunnetaan myös nimellä heilahduksenvaimentimet) vaimentavat tiestä johtuvia heilahduksia ja iskuja. Iskarit toimivat yhdessä jousien kanssa ja tasaavat tärinöistä ja heilahduksista aiheutuvia liikkeitä, jotta autoa olisi helpompi hallita ja ajaminen vakaampaa. Ennen kaikkea iskunvaimennuksen tehtävänä on varmistaa, että renkaat pysyvät kokoajan kosketuksissa tien pintaan.
Iskunvaimennuksen merkityksen huomaa ennen kaikkea, kun auton vakaus säilyy jarrutuksessa, sivutuulessa ja kaarteessa ajaessa sekä silloin, kun renkaan kosketus tienpintaan säilyy möykkyisellä tai karhealla tiellä.
Kuluneet iskunvaimentimet huonontavat renkaiden pitoa, jolloin renkaat irtoavat tienpinnasta useammin. Tämä aiheuttaa auton vaarallista huojumista ja vesiliirron riski kasvaa. Kuluneet iskarit siis vaarantavat auton käsiteltävyyttä ja tienpitoa sekä alentavat auton yleistä suorituskykyä.
Iskunvaimentimien kuluminen autossa
Pelkällä silmämääräisellä tarkistuksella voi nähdä rakeenteellisen vaurion kiinnityskohdassa tai havaita vaimenninnesteen (öljyn) vuotamista. Perinteinen auton töyssytteleminen käsin paljastaa vasta aivan loppuun ajetut vaimentimet, kun auto jää itsekseen pomppimaan.
Etenkin, kun ABS-tekniikka ja luistonestojärjestelmät ovat yleistyneet autoissa, ei ole mitään järkeä ajaa kuluneilla iskunvaimentimilla. Väsyneet iskarit voivat estää näiden järjestelmien oikean toimimisen.
Iskunvaimentimet kuluvat käytössä ja niiden suorituskyky heikkenee iän myötä. Kun tunnistat kuluneiden iskunvaimentimien oireet, osaat paremmin arvioida auton huollontarvetta. Pidä silmällä seuraavia merkkejä, jotta auto pysyy turvallisesti tiellä.
1. Pidentynyt pysähtymismatka
Jos huomaat, että autosi jarrutusmatka liikennevaloissa pysähtyessä on kasvanut, voi olla aika vaihtaa iskunvaimentimet. Jousitusjärjestelmän kunnollinen huolto ja ajallinen vaihto voi lyhentää jarrutusmatkaa jopa kolmella metrillä. Jopa puolitoista metriä voi merkitä eroa nokkakolarin ja turvavälin pitämisen välillä.
2. Heittelehtiminen ja etuosan sukelteleminen
Kun auto heittelehtii jarruttaessa tai auton etuosa yllättäen sukeltaa ajolinjalta pois on aika tarkistaa iskunvaimentimet. Nämä oireet tulevat vain pahentumaan ajan myötä ja vähentävät auton turvallisuutta liukkaalla ja märällä kelillä.
3. Tärinä ja hyppelehtiminen
Jos tunnet tärinää ratin kautta ajaessa ovat iskunvaimentimet kuluneet. Kun iskarit toimivat kunnolla, pitävät ne renkaat kosketuksissa tienpintaan jatkuvasti eikä tärinä tällöin kulkeudu rattiin asti.
Jos auto hyppelehtii ja tärisee, kun ajat töyssyjen, raiteiden tai muiden epätasaisten alustojen yli on erittäin todennäköistä, että iskunvaimentimet ovat erittäin kuluneet ja tarvitsevat pikaista vaihtoa. Sen lisäksi, että ajaminen huonolla iskareilla on epämukavaa, rasittaa jatkuva tärinä auton muita osia.
4. Auton liukuminen ja kääntyminen
Jos tuntuu siltä, että auto liukuu kaistalta toiselle ikään kuin kevyen tuulen työntämänä on iskarit aika vaihtaa. Väsyneet iskunvaimentimet estävät ABS-jarruja sekä luistonestojärjestelmää toimimasta oikein.
5. Renkaiden urien epätasainen kuluminen
Jos huomaat epätasaista kulumista tai “kaljuja kohtia” renkaissa tarkoittaa se yleensä, että jokin osa renkaasta ei ole tasaisesti kosketuksissa tiehen. Epätasaisesti kuluneet renkaat ja kuluneet iskunvaimentimet vaikuttavat huomattavasti siihen, kuinka hyvin auto ottaa tienpinnasta kiinni ja vaikuttavat auton käsiteltävyyteen ja turvallisuuteen.