Silmämääräisesti on vaikea määritellä onko renkaassa liikaa tai liian vähän ilmaa. Rengaspaineet voi helposti tarkistaa tankkauksen yhteydessä bensa-asemalla.
TPMS-järjestelmä vahti rengaspainetta
Autoilijan onneksi uusimmilla autoilla on yleensä TPMS-järjestlemä (tyre pressure monitoring system), joka valvoo paineita renkaissa. Järjestelmä voi valvoa painetta renkaan sisällä antureiden avulla tai ulkoisestiseurata renkaiden mittoja, nopeuksia yms.
Seurantatieto kerätään autossa olevaan tietokoneeseen, joka tulkitsee antureiden signaaleja ja varoittaa kuskia, kun rengaspaine on alhainen.
Yleisimmin autoissa on valvontajärjestelmä, jonka anturit on asennettu suoraan jokaisen renkaan sisälle ja jotka lähettävät tietoa suoraan auton tietokoneeseen.
Joissakin autoissa on ulkoinen järjestelmä, joka valvoo renkaiden suhteellista nopeutta ja pyörimistä ja ilmoittaa, kun jokin renkaista on huomattavasti epätahdissa muihin renkaisiin.
Rengaspaine vaikuttaa ajamiseen
Alipaineistetut renkaat voivat rasittaa kukkaroa vaikuttamalla polttoaineen kulutukseen ja kuluttamalla rengaspintoja epätasaisesti.
Rengas, jossa on liian vähän ilmaa lisää myös turvallisuusriskiä, koska liian vähäinen paine voi rasittaa rengasta niin paljon, että se hajoaa ja räjähtää vaarallisesti ajossa.
Renkaan paineeseen vaikuttavat moni tekijä, kuten mm. lämpötilan vaihtelu, huono tie ja rengasrikot. Renkaista häviää suunnilleen 0,06 baarin verran ilmaan lämpötilan viiletessä noin 5 astetta.
Renkaat menettävät noin 0,1 baarin verran ilmaa kuukaudessa, kun ilmaa karkaa renkaasta luonnollisesti.
Kylminä aamuina rengaspaneen merkkivalo voi hetkellisesti palaa autoa käynnistettäessä. Tämä voi johtua siitä, että renkaiden paineet ovat pudonneet yön aikana kynnysarvojen alle mutta palaavat normaaleiksi, kun renkaat lämpenevät.
Kesällä renkaat voivat täyttyä liikaa, jolloin rengaspaineen merkkivalo myös hälyttää.
Liian korkea ilmanpaine on myös huono asia
Kun renkaissa on liian paljon ilmaa, huononee pito ja renkaat kuluvat nopeammin. Korkeampaa ilmanpainetta ei kannata lisätä polttoainetta säästääkseen mutta jos auton kuormaa lisätään huomattavasti, voi olla suositeltavaaa myös lisätä ilmaa renkaisiin.
Renkaiden säännöllinen huolto
Arvioiden mukaan rengaspainejärjestelmät vähentävät vuosittain liikenteen kuolonuhreja noin 120 hengellä ja liikenneonnettomuuksista aiheutuvia vammoja jopa 8500:lla, kun kaikissa autoissa on toimivat rengaspainejärjestelmät.
Rengaspaineenjärjestelmä ei korvaa paineiden säännöllistä huoltoa, joten on tärkeää tarkistaa rengaspaineet itse.
Rengaspaine kannattaa tarkistaa kerran kuussa. Rengaspaine tarkistetaan renkaan ollessa kylmä, noin 10 km kaupunkiajon jälkeen.
Suositeltu rengaspaine löytyy renkaan kyljestä tai kuskin puoleisesta ovesta. Auton käsittely paranee, säästät polttoainetta ja ajat turvallisemmin, kun renkaat ovat kunnossa.
Mikä on sopiva rengaspaine?
Autovalmistaja on se, joka määrittelee mikä rengaspaine millekin autolle on sopiva. Kun lukemaksi on merkitty 2,5 baaria se on suhteessa ympäristöön eikä absoluuttinen paine.
Renkaan absoluuttinen paine on 3,5 baaria, kun ympäristön paine on noin 1 baari. Huoltoasemalla oleva renkaille tarkoitettu painemittari ilmoittaa aina suhteellisen paineen eli kun tarvitset 2,5 baaria on tämä se lukema, jota haet ilmanpainetta mitatessa ja renkaita täyttäessä.