Pakokaasupäästöjen torjumiseksi nykyaikaisilla dieselmoottoreilla on hiukkassuodatin pakoputkessa. Tämä suodatin on suunniteltu keräämään suurempia nokihiukkasia, joita löytyy dieselmoottoreiden pakokaasuista.
Kuten muutkin suodattimet, hiukkassuodatinkin tukkeutuu käytön myötä, jolloin ilmanvirtaus heikkenee ja moottorin teho kärsii. Tämän seurauksena autonvalmistajat ovat suunnitelleet muutamia tapoja, jolla suodatinta voi “uudistaa”. Nostamalla lämpötilaa suodattimessa suodattimeen jäänyt noki palaa tuhkaksi.
Kun autoa ajetaan suurilla nopeuksilla, pakokaasun lämpötila nousee tarpeeksi kuumaksi, jolloin noki palaa. Tätä kutsutaan passiiviseksi regeneroinniksi.
Jos autoa ei ajeta suurilla nopeuksilla usein, voi moottori polttaa ylimääräistä polttoainetta lämpötilan nostamiseksi myös pienillä nopeuksilla ja saavuttaa saman tuloksen. Tätä kutsutaan aktiiviseksi regeneroinniksi.
Autot käyttävät regenerointimenetelmien yhdistelmää pidentääkseen hiukkassuodattimen käyttöikää.
Mitä hiukkassuodattimen merkkivalo tarkoittaa?
Kun ajat autoa, ajotietokone tarkkailee jatkuvasti noen määrää hiukkassuodattimessa ja määrittelee regeneroinnin tarpeen. Kun noen määrä ylittää tietyn pisteen, yleensä noin 45%, moottori alkaa aktiivisesti vähentämään noen määrää.
Jos moottori ei pysty polttamaan nokea lyhyen ajon takia, ajotietokone sytyttää hiukkassuodattimen varoitusvalon, jotta kuski tietää noen määrän lisääntyneen.
Kun valo syttyy ensimmäisen kerran, voit jatkaa ajamista normaalisti. Vie auto kuitenkin moottoritielle, kun seuraavan kerran saat siihen mahdollisuuden ja aja autoa n. 10 minuuttia vähintään 65 kilometrin nopeudella.
Tämän pitäisi nostaa lämpötilaa tarpeeksi, jotta noki palaa ja suodattimen merkkivalo sammuu.
Jos sivuutat hiukkassuodattimen varoituksen, suodattimeen kerääntyy enemmän nokea, kunnes ajotietokone kytkee päälle rajoitetun toimintatilan, jonka tarkoitus on estää moottorin vaurioituminen.
Tämä rajoitettu tila rajoittaa korkeinta nopeutta, jota autolla voi ajaa, jotta suodattimeen päätyvän noen määrä rajoittuu. Tämä on ajotietokoneen viimeinen keino, jolla se yrittää suojella suodatinta.
Jos auto on rajoitetussa tilassa voit ehkä vielä pelastaa suodattimen mutta tarvitset tarkistustyökalun. Vie auto huoltoon, jossa auto voidaan pakottaa suorittamaan regenerointiohjelma suodattimen pelastamiseksi.
Jos odotat liian kauan ja pidät autoa rajoitetussa tilassa, nokea kertyy suodattimeen liikaa eikä regenerointi enää ole vaihtoehto suodattimen puhdistamiseksi.
Jos auto siirtyy vajaaseen toimintatilaan, on hyvä toimia nopeasti ennen kuin kallis suodatin on vaihdettava.
Väärä moottoriöljy tai liian vähän polttoainetta tankissa voi estää regeneroinnin. Muut aktiiviset moottorikoodit voivat myös estää regeneroinnin – tässä tapauksessa moottorivalo todennäköisesti myös palaa.
Jos yrität sammuttaa hiukkassuodattimen varoitusvaloa ajamalla, varmista ensin, ettei mikään estä regenerointia tapahtumasta.
Voiko autoa ajaa vaikkaa hiukkassuodattimen merkkivalo palaa?
Kun valo syttyy ensimmäisen kerran, voit jatkaa auton käyttöä normaalisti ja yrittää laukaista regeneroinnin ajamalla moottoritiellä. Jos mikään ei estä regenerointia tapahtumasta, tämän pitäisi sammuttaa merkkivalo.
Jos valo ei sammu, on aika viedä auto huoltoon.
Kuten aiemmin mainittu; auton siirtyessä rajoitettuun tilaan ei huoltoa kannata lykätä liian kauan. Nokea kertyy jatkuvasti lisää suodattimeen ja pian suodatin kaipaa jo vaihtoa. Autoa ja lompakkoa kannattaa siis säästää ja viedä auto mahdollisimman pian huoltoon, jos moottoritiellä ajaminen ei ratkaise ongelmaa.