Kun autossa on sähköongelmia

Kun omistat autosi tarpeeksi kauan on odotettavissa, että ennemmin tai myöhemmin autosta palaa sulakkeita.

Yleensä sulakkeen palaminen aiheuttaa autossa vain pieniä, väliaikaisia sähköongelmia, kuten sen, että peruutusvalot, sisävalot tai radio eivät toimi. Myös vilkuissa ja ilmastoinnissa voi esiintyä toimintahäiriöitä.

Harvoissa tapauksissa palanut sulake aiheuttaa sen, että auto ei käynnisty lainkaan.

kun autosta palaa sulake

Mitkä onlgemat voivat aiheuttaa auton sulakkeen palamisen?

Jos sinulla on useampi onglema, sähköjohdotuksessa voi olla vakava ongelma tai ajotietokoneen järjestelmässä jokin vika. Nämä ovat vakavia ongelmia, etkä pysty diagnosoimaan niitä yksin vaan auto pitää viedä huoltoon.

Jos ongelma on yksittäinen, ei se todennäköisesti ole vakava.



Kaikissa autoissa on sulakkeet ja sähköongelman syynä voi olla sulakkeen ylikuumeneminen ja sulaminen, joka haittaa virran kulkua auton sähköjärjestelmässä.

Joskus palanut sulake on merkki suuremmasta ongelmasta mutta sulakkeet palavat myös yksinkertaisista syistä, kuten esimerkiksi kaikkien sähkölaitteiden käyttämisestä kerralla.

Sulakkeet voivat myös palaa, jos ne ovat vanhentuneet tai jos sulake on vaihdettu huonolaatuiseen tai sellaiseen sulakkeeseen, jossa on korkeampi ampeerimäärä.

Yleisimmän ampeerimäärät ovat 15, 20 ja 30. Pienemmän sulakkeen korvaaminen isommalla, esim. 15 ampeerin sulakkeen korvaaminen 20 ampeerin sulakkeella, voi aiheuttaa sulakkeen palamisen.

Pahimmassa tapauksessa se aiheuttaa vakavan sähköongelman, koska se voi johtaa johtojen sulamiseen. Vastaavasti, korkeamman ampeerin sulakkeen korvaaminen matalamman ampeerin sulakkeella tarkoittaa yleensä sitä, että sähkökomponentti ei saa tarpeeksi virtaa toimiakseen.

Kuinka tarkistaa auton sulakkeet

1. Tarkista konepellin ja kojelaudan alta.

Etsit mustaa tai harmaata laatikkoa, jonka kannessa yleensä lukee “fuses” eli sulakkeet.

Monissa autoissa on kaksi sulakerasiaa eikä niiden sijoittamiselle ole mitään yleispätevää standardia. Monet valmistajat sijoittavat rasioita moottorin tai akun läheisyyteen, jotkut piilottavat ne auton sisälle ratin alle.

Muista siis tarkistaa sekä konepellin alta että auton sisältä, siltä varalta, että autossasi on kaksi sulakerasiaa.

2. Jos et löydä sulakerasioita, tarkista niiden sijainnit autosi käsikirjasta.

Jotkut valmistajat sijoittavat sulakerasioita hankaliin paikkoihin, kuten hansikaslokeroon, jarrun lähelle, takakonttiin tai takapenkin alle.

Jos sinulla ei ole auton käsikirjaa, etsi netistä vastaus auton mallilla ja valmistusvuodella. Kun tiedät, mikä sähkökomponentti ei toimi, voit autosi käsikirjan avulla suunnata suoraan sille sulakelaatikolle, jossa ongelma on.

kuinka löytää auton sulakkeet
Auton sulakeboksi.

3. Poista laatikon kansi vetämällä vivusta.

Etsi laatikon sivusta sojottava vipu. Liu’uta sormet vivun alle ja vedä vipua itseäsi päin, jotta laatikon kansi irtoaa. Jotkut kannet vaativat kiertämistä ennen kuin ne voi irrottaa.

4. Lue kannen takapuoli.

Suurimmassa osassa sulakelaatikoita on kaavio kannen sisäpuolella, josta näet, mihin järjestelmään sulakeet johtavat virtaa, niiden ampeerimäärät sekä sen sijainnit sulakelaatikossa.

Tämä on erittäin kätevää, koska sulakelaatikossa on yleensä noin 20 sulaketta. Esimerkiksi, jos kannen vasemmassa yläkulmassa on ruutu, jonka sisällä lukee “radio” on radion sulake laatikon vasemmassa yläkulmassa.

Jos kannen takapuolella ei ole kaaviota, löytyy se auton ohjekirjasta.

5. Älä ota sulakkeita vielä pois!

Tämä voi olla vaarallista, jos auto on käynnissä. Toimivan sulakkeen poistaminen voi myös aiheuttaa pieniä ongelmia siihen liitetyissä järjestelmissä.

Tutki sulaketta sen ollessa vielä paikallaan sulakelaatikossa.

  • Jos sinun on vaikea tunnistaa vaurioituneet sulakkeet, voit irrottaa ne. Varmista kuitenkin, että auto on ensin sammutettuna.
  • Toimivan sulakkeen poistaminen voi aiheuttaa tiedon häviämisen ajotietokoneesta. Tämä ei ole iso ongelma ellei autoa tarvitse juuri huoltaa.

6. Tarkista sulakkeiden kunto.

Ota mukaasi taskuvalo, jotta näet vaurioituneet komponentit paremmin. Tarkista onko sulakkeissa rikkinäisiä johtimia tai palamisen merkkejä.

Voit löytää autosta kahdenlaisia sulakkeita, molemmat toimivat kuitenkin samalla tavalla. Jos sulakkeen sisäosa on musta tiedät, että se on palanut. Jos sisäosa on läpinäkyvä, tarkista onko sisällä oleva lanka vielä ehjä.

  • Yleisin sulaketyyppi on muovinen kaksipiikkinen siru. Siinä on U-muotoinen lanka piikkien välissä.
  • Vanhempi sulakemalli on läpinäkyvä lasi- tai muovisylinteri, jossa on lanka päästä päähän.

Sulakkeiden toimivuuden voi testata helposti jännitteenkoetinkynällä. Koetinkynän voi ostaa rautakaupasta tai liikkeestä, joka myy sähkölaitteita – usein myös ihan marketista autoilu-osastolta.

Valitse koetin, jossa on LED-valo varressa, joka saa virran akusta tai pistorasiasta (merkinnällä “computer safe”).

  • Älä ikinä testaa auton johdotusta hehkulampulla, joka ottaa virran auton virtapiiristä. Tämänlainen koetinkynä voi laukaista turvatyynyt aiheuttaen autolle suuria vaurioita.
  • Yleismittarilla voi myös tarkistaa sulakkeiden toimivuus.

Kuinka tarkistaa auton sulakkeet koetinkynällä

  1. Kiinnitä musta maadoitusjohto metalliseen kappaleeseen. Puristin löytyy koettimen päädystä. Purista kiinnittimen leuat auki ja kiinnitä sulakelaatikon läheisyydessä olevaan metalliosaan. Mikä tahansa metallipala käy. Akun negatiivinen napa on yleensä helposti käsillä (musta napa, jossa voi olla miinus-merkki “-“). Uusimmissa LED malleissa ei välttämättä ole puristinta, jolloin niitä ei tarvitse maadoittaa.
  2. Käynnistä auton sähköjärjestelmä. Käännä avainta “Run” asentoon eli niin, että auton sähköjärjestelmät syttyvät mutta moottori pysyy sammuneena. Varmista, että moottori ei käynnisty, koska et halua täyttä sähkövirtausta autossa, kun teet niiden kanssa töitä. Voit testata tätä esim. sytyttämällä sisävaloja tai radion, jos et ole varma, onko avain oikeassa asennossa.
  3. Varmista koettimen toimivuus koskettamalla sen pää virtalähteeseen, joka varmasti toimii. Auton akku on helppo vaihtoehto; kosketa kynää akun positiiviseen napaan (“+” merkitty) ja valon tulisi syttyä saman tien. Voit koskettaa koetinta myös toimivaan sulakkeeseen.
  4. Kosketa koettimen pää sulakkeeseen ja katso syttyykö valo. Jokaisessa sulakkeessa on testausaukot. Kaksipiikkisissä sulakkeissa on reiät, joihin saat koettimen mahtumaan. Tarkista molemmat reiät: jos valo syttyy molemmissa päädyissä, on sulake toimintakunnossa. Lieriömäisissä sulakkeissa kosketat koettimen päätä molempiin sulakkeen päätyihin. Jos kumpikaan pääty ei sytytä koettimen valoa tarkista, että koetin on maadoitettu ja että sulakeboksissa kulkee virta. Jos auton sähkölaite ei toimi vaikka sulake toimii, voi ongelma olla jossakin muualla. Voit testata myös esim. jarrukytkimiä koetinkynällä.




7. Sulakkeiden irrottaminen auton sulakeboksista

Sulakkeet ovat pieniä ja ne voi olla vaikea saada irti. Pienillä pihdeillä pystyt helposti ja nopeasti irrottamaan sulakkeet. Ota sulakkeesta kiinni pihdeillä ja vedä suoraan ylöspäin. Sulakkeen tulisi irrota helposti.

  • Voit mahdollisesti saada sulakkeet irti kynsiä käyttäen mutta niiden irrottaminen voi olla haastavaa.
  • Tavalliset pihdit tai pinsetit toimivat erinomaisesti, jopa klemmaria voi käyttää sulakkeiden irrottamiseen.
  • Jos olet irrottamassa useampaa kuin yhtä sulaketta, ota sulakkeista kuva ennen kuin aloitat, jotta tiedät, missä järjestyksessä sulakkeet olivat.

8. Uuden sulakkeen paikoilleen asettaminen.

Uuden sulakkeen asentaminen on helppoa. Varmista, että auto on sammuksissa ja aseta sulake tyhjään kohtaan. Paina kevyesti, kunnes sulake loksahtaa paikoilleen.

Käynnistä auto ja tarkista sulakkeen toimivuus. Lasiset sulakkeet voivat vaatia asentamista yksi pääty kerrallaan.

Uuden sulakkeen ostaminen autoon

Osta samanlainen sulake vanhan korvaamiseksi. Ota varmuuden vuoksi sulake mukaan tai kuva sulakkeesta, jotta varmasti ostat oikean. Uuden sulakkeen tulee olla saman tyyppinen, muotoinen, kokoinen ja ampeerimäärältään samanlainen kuin vanha sulake.

  • Auton sulakkeet on värikoodattu, joten näet jo väristä onko sulake sopiva vai ei.
  • Ampeerimäärä on kirjoitettu numeroin sulakkeen päätyyn. Jos sulakkeessa on väärä ampeerimäärä voi se vaurioittaa auton sähköjärjestelmää.
  • Läpinäkyviä lieriömäisiä sulakkeita on kahdenlaisia; suoralla ja kierretyllä langalla. Muista ottaa sulake samanmallisella langalla kuin vanhassa sulakkeessa.

Jos sinulla on sähköongelmia autosi kanssa, kannattaa auto viedä huoltoon, jossa mekaanikko pystyy määrittelemään, onko ongelma vain palanut sulake vai jokin vakavampi asia.