Akkuvalo

Tämä merkkivalo kertoo ongelmasta auton akussa tai latausjärjestelmässä. Tämä on erityisesti ongelma pimeällä ajaessa, koska viallinen akku voi tarkoittaa että valot tai jopa moottori voi sammua kesken ajon, kun auto ei saa sähköä.

Nykyautoissa monet toiminnot käyttävät sähköä, kuten lisä- ja penkinlämmittimet, ilmastointi, ikkunanlämmittimet, soittimet ja muut näytöt.

Yksinkertaisimmillaan akku tarvitsee latausta (akut ovat kovilla erityisesti talvella) tai ongelma voi olla vakavampi ja latausgeneraattorissa tai hihnoissa on vikaa tai auton johdot on vedetty väärin.

 

Kuinka akkuvaloon pitää reagoida?

Koska tämä valo voi syttyä usean asian seurauksena, on tärkeää varmistaa, mikä ongelma oikeasti on ennen kuin lähdet hankkimaan uusia osia vanhojen tilalle.

Vian määrittäminen voi olla melko yksinkertaista mutta tietyt ongelmat ovat vain ammattilaisten korjattavissa. Jos ongelma vaikuttaa monimutkaiselta, tai vianmäärityksen prosessi tuntuu liian vaikealta, on parempi pyytää mekaanikkoa suorittamaan tarkastus.

Kun auton käynnistää, akkuvalo syttyy hetkeksi, kun auton tietokone tarkistaa auton järjestelmiä. Jos akkuvalo syttyy ajon aikana, on ongelmana yleensä latausgeneraattorissa.



1. Sammuta kaikki sähkölaitteet

Jos akkuvalo palaa, autossa on vielä tarpeeksi sähköä sen käynnissä pitämiseen mutta tämä voi muuttua hetkessä. Kun merkkivalo syttyy, sammuta ensin kaikki laitteet, jotka toimivat sähköllä – paitsi ajovalot, jos ajat pimeällä.

Tähän listaan sisältyy lämmitys- ja jäähdytysjärjestelmä, radio/stereo, sisävalot sekä kaikki lisävarusteet, kuten penkin- ja peilinlämmittimet yms. Irroita myös puhelimen tai muun laitteen laturi autosta.

2. Pysäytä auto

Jos huomaat, että moottorin lämpötila alkaa nousemaan tai se on ylikuumenemassa, pysäytä auto tien reunaan, jotta estät moottorivaurion.

Jos huomaat ohjaustehostimen heikkenevän, autossa voi olla rikkinäinen moniurahihna (serpentiinihihna) eikä ohjaustehostin tai vesipumppu ja latausgeneraattori silloin pyöri.

Käynnistä auto turvallisessa paikassa ja jos akkuvalo syttyy taas, älä aja autoa enempää. Sammuta moottori ja tarkista onko, moniurahihnassa, latausgeneraattorissa tai akussa ongelmaa, jonka pystyt silmämääräisesti määrittämään.

Muista aina sammuttaa moottori ennen kuin tarkistat akkua tai muita osia.

3. Tarkista akku, latausgeneraattori, moniurahihna sekä sulakkeet

Etsi moottoritilan etuosasta akku, sulakeboksi sekä latausgeneraattori. Useimmissa autoissa akku on konepellin alla, jos se ei kuitenkaan ole, on se takapenkkien alla tai takakontissa.

Muista aina käyttää suojalaseja ja käsineitä, kun työskentelet auton akun kanssa tai sen lähellä ja muista aina turvatoimet akkua käsitellessä.

Etsi akun navoista merkkejä korroosiosta tai vaurioita akusta. Jos akku näyttää vaurioituneelta tai se vaikuttaa vuotavan, on varminta antaa ammattilaisen tarkistaa ja tarvittaessa vaihtaa akku.

4. Akun tarkistaminen

Jos akun navoissa on merkkejä korroosiosta, voi ne puhdistaa vahnalla hammasharjalla. Harjan voi kastaa veteen ja sitten napoja harjata.

Sekoita 1 ruokalusikallinen ruokasoodaa 2 dl kuumaa vettä. Kasta vanha hammasharja tähän ja harjaa akun päälliosa sekä navat sieltä, mihin korroosiota on kertynyt.

Jos navoissa on paljon korroosiota, voi se aiheuttaa alhaisen jännitteen akussa, joka hidastaa käynnistysmoottoria. Akkuvalo ei syty, kun latausgeneraattori toimii kunnolla auton ollessa käynnissä.

Kun olet puhdistanut akun navat varmista, että akun liittimet ovat kunnolla kiinni. Jos liittimet ovat löysällä, käytä jakoavainta tai pihtejä ja kiristä liittimen sivulla olevaa pulttia.

Tarkista johdot, jotka kuljettavat virtaa akusta autoon. Jos nämä ovat huonossa kunnossa, auto ei välttämättä saa tarpeeksi virtaa käynnistymiseen.

5. Latausgeneraattorin tarkistaminen

Latausgeneraattori löytyy moottorin etuosasta ja sitä pyörittää hihna. Tarkista sekä generaattori että sen hihna.

Joissakin autoissa hihna on helppo nähdä, toisissa se voi olla mahdotonta ilman, että moottorisuojia poistaa tai siihen pääsee käsiksi vain auton alta.

Jos moottori on asennettu vaakasuoraan, on hihna joko moottoritilan vasemmalla tai oikealla puolella. Tarkista generaattorin sähköiset liitännät ja varmista, että ne ovat kunnolla kiinni.

6. Moniurahihnan tarkistaminen

Tarkista moniurahihnan kunto ja varmista, että se ei ole löysällä tai kateissa. Etsi hihnasta vauriota ja rispaantumista. Jos hihnassa on kulumista tai se on rikki, on se vaihdettava mekaanikon toimesta.

Jos hihna on syypää, esiintyy autossa todennäköisesti muitakin merkkejä tästä, kuten moottorin vinkunaa.

7. Sulakkeiden tarkistaminen

Sulakelaatikko löytyy joko konepellin alta tai auton sisältä. Jos laatikko on auton sisällä, on se yleensä hansikaslokeron katossa tai kojelaudan vasemmalla puolella lähellä lattiaa kuskin puolella.

Joissakin autoissa voi olla sulakeboksi auton sisällä ja konepellin alla. Tarkista tällöin molemmat laatikot.

Jos löydät palaneita sulakkeita, voi autossa olla joitakin varasulakkeita etenkin pienimpien sulakkeiden tilalle. Jos isommat sulakkeet ovat palaneet, järjestelmässä on ollut iso virtapiikki ja auto on syytä tarkistuttaa huoltamolla.

8. Akun testaaminen

Kun olet tehnyt kaikki yllämainitut toimenpiteet, moottori pitää käynnistää uudelleen, jotta näet onko merkkivalo sammunut. Jos valo sammuu käynnistyksen jälkeen, varmista vielä, että latausjärjestelmä toimii kunnolla.

Jos mikään yllämainituista toimenpiteistä ei korjannut ongelmaa, on vika todennäköisesti latausgeneraattorissa. Tällöin on aika viedä auto huoltoon ja antaa ammattilaisten korjata vika.