Jarruvalo

Auton turvallinen käyttö on mahdollista vain, kun jarrut toimivat kunnolla joka ikinen kerta, kun niitä tarvitsee. Jarrumerkkivalon syttymiseen voi olla monta syytä, mm. palanut jarruvalo, kuluneet jarrupalat tai jarrunesteen vähyys.

Yleisin syy jarruvalon syttymiseen on, että käsijarru on jäänyt päälle ja ongelma selviää varmistamalla, että se on täysin vapautettu.

Kun kyseessä on vakavampi ongelma auton jarrutusjärjestlemän kanssa huomaa sen siitä, kun jarrupolkimen painaminen jalalla tuntuu siltä kuin painaisi sientä tai jarrupoljin menee pohjaan asti ilman vastusta.

Joka tapauksessa autoa ei tulisi ajaa yhtään pidemmälle, jos jarruissa on ongelma vaan ajaa auto rauhassa tienvarteen ja soittaa tiepalvelulle.

Kun autossa on ABS-järjestelmä on autolla kaksi eri merkkivaloa; yksi ABS-järjestelmän toimintahäiriölle ja toinen mekaanisille ongelmille.

Jos toinen valoista syttyy, voi kyseessä olla suhteellisen vähäinen ongelma tai iso turvallisuuskysymys. Syttyi mittaristoon kumpi vain valo on aika tarkistaa auton toimivuus ennen käyttöä.

Jarrunesteen tarkistaminen

Auton mekaaninen jarrutusjärjestelmä on hydraulinen eli jarrutusjärjestelmässä oleva neste ohjaa, kuinka jarrut toimivat.

Kun jarrupoljinta painetaan jarruneste paineisautuu järjestelmän letkuissa ja johtimissa. Tämä paine pakotta jarrusatulan männän työntymään ulos ja mäntä painaa jokaisen renkaan sisempää jarrupalaa.

Jarrupala puristaa jarruroottoria. Tästä seuraava kitka hidastaa ja lopulta pysäyttää auton. Jarrupolkimen vapauttaminen lieventää järjestelmän painetta ja jarrusatulan mäntä lakkaa painamasta jarrulevyä, jotta voit jatkaa matkaa.

Jarrutusjärjestelmä valvoo käsijarrun mekanismia, jarrunesteen määrää säiliössä ja painevaihtelua venttiilikytkimessä. Kun jarrunestettä on liian vähän on ensisijainen asia selvittää, onko järjestlemässä vuotoa.

Kuinka jarrunesteen määrä tarkistetaan?

  1. Jarrunesteen säiliö sijaitsee yleensä kuljettajan puolella ja se on tyypillisesti valkoinen tai keltainen läpikuultava muovitonkka.
  2. Etsi säiliön kyljestä jarrunesteen minimi ja maksimi merkinnät.
  3. Vertaa säiliössä olevan nesteen määrää merkintöihin. Jos sinun on vaikea nähdä nesteen pinnan tasoa, avaa säiliön korkki ja valaise sen sisäpuoli taskulampulla.

Jos jarrunesteen määrä on matalalla, täytä säiliö puhtaalla jarrunesteellä. Jos säiliö on jo hyvin tyhjä, pitää jarrutusjärjestelmä tyhjentää ennen kuin lisää nestettä voi lisätä. Jos tuntuu siltä, että taidot riittävät, voit lisätä jarrunestettä autoon itse.

  • Vinkki: Auton jarrupalat kuluvat käytössä. Jarrusatulan mäntä joutuu työntymään pidemmälle, jotta jarrupalat yltävät roottoriin asti ja tämä vaatii enemmän nestettä järestelmässä. Hieman matala jarrunesteen määrä ei aina tarkoita, että järjestelmässä on vuoto – voi myös olla aika vaihtaa jarrupalat.

Tarkista jarrupolkimen tuntuma

Kun olet pysäköinyt auton turvalliseen paikkaan, paina jarrupoljinta niin kovaa kuin jaksat.

Jos poljin vajoaa hiljalleen lattiaan, on järjestelmässä joko ilmaan tai jarrunestettä vuotaa järjestelmästä. Jos poljin pysyy vakaana, on vuoto epätodennäköinen.

Tarkista mahdollinen vuoto

Katso auton alle ja etsi kirkasta tai hunajan väristä nestettä, joka voi olla renkaiden sisäpuolella tai sitä voi tihkua auton alta. Pieni vuoto voi olla vaikea huomata itse mutta ison vuodon kyllä huomaa.

Huomio! Jos näet vuodon auton alla, älä jatka ajamista. Auton ajaminen ilman jarrunestettä on erittäin vaarallista, koska jarrut eivät toimi kunnolla.



Jarruvalojen polttimoiden tarkistaminen

Kun mittaristossa syttyy jarruvalon polttimon merkkivalo ei se automaattisesti tarkoita, että polttimo on palanut loppuun.

Ajotietokone on havainnut, että polttimoon syötetty virta palautuu sähköjärjestelmään ja aiheuttaa virheellisen koodin, joka sytyttää varoitusvalon. Tarkista siis ensin polttimoiden toimivuus, ennen kuin vaihdat uuteen.

  1. Pyydä kaveria seisomaan auton takana varmistamassa, että polttimot syttyvät jarrupoljinta painaessa. Autoissa voi olla eri määrä jarruvaloja – joissakin autoissa on kahden takavalon lisäksi kolmas ikkunavalo auton takaikkunassa. Kaikkien jarruvalojen tulee toimia.
  2. Vaihda palanut polttimo tarvittaessa. Käytä samanlaista polttimoa kuin autossa jo on. Jos autoon ei pysty itse vaihtamaan polttimoa, varaa aika huoltoon asian hoitamiseksi.
  3. Tarkista, että jarruvalot toimivat. Jos vaihdoit palaneen polttimoon uuteen eikä ongelma vielä korjaantunut, voi kyseessä olla myös palanut sulake tai viallinen kytkin, joka pitää vaihtaa.
  4. Kun jarruvalot toimivat tarkista, että varoitusvalo on sammunut auton mittaristossa. Jos valo palaa vielä, on ongelman syy muualla.

Jos et ole varma, mikä autossa on vikana, voit viedä auton huoltoon, jossa jarruvalon vika voidaan diagnosoida ennen kuin alat itse korjaamaan asiaa.

Tarkista, onko akun jännite alhainen

Jos olet tarkistanut kaikki muut mahdolliset syyt valon syttymiseen ja jarrut tuntuvat olevan kunnossa, voi merkkivalo palaa akun alhaisen jännitteen takia.

Akun alhainen jännite voi johtua siitä, että akussa on huono kenno tai akku on heikko, tarvitsi lisävirtaa tai autossa on paljon jälkimarkkinoilta hankittuja komponentteja, jotka imevät akusta virtaa.

Jos akku jatkuvasti tarvitsee lisälatausta, auto ei käynnisty kylmällä tai huomaat, että valot välkkyvät tai hiipuvat voi jarruvalo palaa akun matalan jännitekoodin takia. Vika korjaantuu vaihtamalla akku uuteen.

Sen määrittäminen, palaako jarruvalo akun takia on hankala tehdä itse ja vaatii ammattilaisen diagnostiset työkalut