5 sähköjärjestelmän varoitusmerkkiä

Auton sähköjärjestelmässä on liuta komponentteja, jotka tekevät kaikkea peilien säätämisestä ikkunoiden rullaamiseen ja puhelimen lataamiseen. Vian paikantaminen voi olla vaikeaa varsinkin, jos nykyautojen monimutkaiset sähköjärjestelmät eivät ole tuttuja.

Olemme listanneet tähän sähköjärjestelmän yleisiä ongelmia.

1. Moottori ei käynnisty

Ei kannata olettaa, että auto ei käynnisty tyhjän akun tai huonon starttimoottorin takia. Järjestelmässä voi olla jokin näihin liittymätön osa, joka syö akusta virtaa ja estää starttimoottoria käynnistämästä auton moottoria. Usein moottorivalo palaa, kun moottori ei käynnisty.

Jos autoa käynnistettäessä kuuluu kilinää tarkoittaa se yleensä, että starttimoottori ei saa tarpeeksi virtaa polttomoottorin käynnistämiseen. Tämä johtuu yleensä huonosta tai tyhjästä akusta.

Hiertävä ääni yleensä kuuluu, kun starttimoottorissa tai vauhtipyörässä on ongelma. Mitä vanhempi auto ja mitä enemmän ajokilometrejä sille on kertynyt, sen suurempi riski on, että sen pyörivät elektroniset osat ovat kuluneet.

Ongelmat polttoaineensyötössä voivat myös tehdä auton käynnistämisen vaikeaksi. Ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä kannattaa polttoaineen ruiskupumppu ja kaasuvipu puhdistuttaa huollossa säännöllisesti, jotta moottori käynnistyy paremmin.

2. Tarkista akku

Akku on auton sydän, joka varastoi sähkövirtaa, jotta sitä on, kun sitä tarvitaan. Akut kestävät keskimäärin viisi vuotta ja yleensä kuluvat nopeammin kuumissa ilmastoissa.

Huonokuntoinen latausgeneraattori tai solu akussa voi estää akkua pysymästä täyteen ladattuna, joka lyhentää akun elinikää. Siksi on tärkeää, että auton koko sähköjärjestelmän kunto tarkistetaan säännöllisesti pelkän akun sijaan.

Tarkista akku säännöllisesti ja puhdista kertynyt korroosio pois ja varmista, että kaikki liittimet ovat kunnolla kiinni. Korroosio estää sähkövirtaa kiertämästä sähköjärjestelmässä.

Akun ja sähköjärjestelmän toiminta on oleellista auton toiminnan kannalta. Huollossa akun kunto tarkistetaan ja tarvittaessa vaihdetaan, akku kierrätetään oikein (akku on ongelmajätettä, jota ei saa heittää luontoon tai viedä kaatopaikalle), akun lokero ja kaapeleiden päät tarkistetaan sekä akun lataus- ja käynnistysjärjestelmä arvioidaan.

3. Tarkista ajovalot

Himmeät ajo- tai jarruvalot voivat kertoa ongelmasta latausjärjestelmässä, esteestä sähköjärjestelmässä, löysistä johdoista tai pahasti tyhjentyneestä akusta.

Suositeltavaa on tarkistaa latausgeneraattorin hihna. Löysä tai viallinen hihna voi estää latausgeneraattoria toimimasta tehokkaasti, jolloin se ei ylläpidä akun varaustasoa kunnolla.

Himmeät valot voivat myös kieliä akun alhaisesta varaustasosta. Kun akun varaustaso tippuu tietyn rajan alle, alkavat auton sähkö- ja turvajärjestelmät — esim. radio, ABS-jarrut, luistonesto jne. — sammumaan ja lopulta autokin sammuu tienvarteen.

Kun hihna on kunnossa, johdot kiristettynä ja korroosiota ei löydy, on syy himmeisiin valoihin usein huono tai viallinen latausgeneraattori.

4. Mikä haisee?

Sulavan muovin tai sähköeristyksen hajua ei tulisi koskaan sivuuttaa. Jokainen virtapiiri on suunniteltu kestämään tietyn määrän sähkövirtausta ja oikosulun sattuessa jossakin osassa, imee virtapiiri enemmän virtaa kuin mitä se kestää.

Muista, että siellä missä on savua on tulipalon mahdollisuus. Auton säännöllinen huolto auttaa löytämään viat ja estämään niiden kehittyminen ongelmiksi.

5. Puuttuvat tai palaneet sulakkeet

Palanut sulake on merkki siitä, että jokin elektroninen laite tai johto imee liikaa virtaa. On tärkeää ensin löytää ongelman syy ennen kuin vaihtaa tilalle uuden.

Myös vaihtamisen jälkeen kannattaa sulaketta pitää tarkasti silmällä ja varmistaa, että ongelma ei ole toistuva. Jos joudut säännöllisesti vaihtamaan sulakkeita, joudut tutkimaan ongelmaa syvemmin selvittääksesi ongelman alkuperän.