Miksi autoni ei lähde käyntiin?

Onko sinulla ollut niitä päiviä, jolloin auto kieltäytyy käynnistymästä? Joskus siihen on olemassa nopea ratkaisu ja joskus se taas on haastavempaa kuin avaimen heiluttaminen virtalukossa.

Yleisin syy siihen, että auto ei käynnisty on kuollut akku. Akun varauksen voi tarkistaa yleismittarilla tai auton voi yrittää käynnistää apuvirralla. Jos auto lähtee käyntiin, tarvitsee auto yksinkertaisesti vain uuden akun.

Toinen syy käynnistysongelmiin voi olla sytytysjärjestemä ja sytytystulppa.

Akku ja sytytysjärjestelmä tarvitsevat molemmat säännöllistä huoltoa, koska ne ovat molemmat alttiita kulumiselle sekä olosuhteiden vaihdoksille. Suurin osa käynnistysongelmista johtuu yleensä jommasta kummasta.

Karkeasti jakaen akun aiheuttamat käynnistysongelmat tunnistaa helpoiten seuraamalla auton käynnistysmoottorin käyttäytymistä. Jos starttimoottori ei pyöritä auton moottoria mutta kaikki elektroniikka ajovaloista lämmittimiin toimivat heikosti tai ei ollenkaan, on syy akussa.

Akku on yleensä myös vian aiheuttaja, jos moottori pyörii käynnistyttyään hitaasti tai sammuu nopeasti. Kosteus, pakkanen sekä nopeasti vaihtuvat sääolosuhteet lisäävät akkuun kohdistuvaa rasitusta ja tämä on syytä ottaa huomioon, kun akun kuntoa arvioi.

Käynnistimen ongelmat tunnistaa siitä, kun moottori ei käynnisty mutta elektroniikka toimi moitteetta. Jos moottori pyörii normaalisti mutta auto ei käynnisty tai sytytys pätkii, on syypää todennäköisesti sytytysjärjestelmään liittyvä vika.



Auton kunto, siihen kohdistuneet huoltotoimenpiteet sekä olosuhteet vaikuttavat merkittävästi sytytysjärjestelmän tilaan.

  • Jos autosta lähtee naksuttavaa ääntä mutta se ei käynnisty, voi kyseessä voi olla tyhjentynyt akku. Jos uskot, että ongelma ei ole akussa, tarkista käynnistimen johdot ja varmista, että kaikki ovat kunnolla kytkettynä.
  • Jos auto on hiljaa, kun käännät avainta virtakytkimessä, tarkista akku ja kaapelit. Jos kaapelit vaikuttavat syöpyneiltä voivat ne tarvita puhdistamista tai vaihtamista.
  • Kun auto ei lähde käyntiin sateella, tarkista virranjakajan kansi. Katso onko kannessa halkeamia ja varmista, että kannen sisällä ei ole kosteutta. Tarkista auton ohjekirjasta, mistä virranjakajan kansi löytyy. Jos virranjakajan kannessa on kosteutta, suihkuta sinne hieman liuotinta, hölskytä vähän ja kaada pois. Kuivaa kansi puhtaalla paperilla tai rätillä ja laita kansi takaisin.
  • Jos auto yrittää käynnistyä mutta ei lähde käyntiin tarkista, että kipinä pääsee sytytystulppiin. Kun avaat konepellin, näet joukon johtoja, jotka menevät eri pisteisiin moottoritilassa. Sytytystulpat ovat johtojen moottorin päässä. Jos kaikki näyttää olevan kunnossa, tarkista polttoainesuihkutus.
  • Jos, moottorin sytytys pätkii tai empii käynnistettäessä tarkista kiihdytinpumppu, sytytystulpat ja ajastin.
  • Jos moottorista kuuluu nakutusta tai kilahdusta, tarkista kiihdytyspumppu, polttoaineen oktaaniluku, jäähdytinjärjestelmä ja tarkistuta moottorin sylintereiden puristus.

Sytytysjärjestelmän vian paikantaminen

Sytytysjärjestlemässä viat voi tavallisimmin jäljittää virranjakajaan, sen kanteen tai sytytystulppiin. Vian määrittäminen tarkasti vaatii auton ohjekirjaan tutustumista, koska sytytysjärjestelmien mallit ja sijainnit voivat vaihdella paljon automerkkien välillä.

Kun sytytysjärjestelmään on likaantunut, siinä on ongelma siihen kohdistuneen mekaanisen rasituksen takia tai sen johdoissa ja liittimissä on toiminnallisia häiriöitä, voi vian yleensä helposti todeta ja korjata itse – vaikka vain tilapäisesti.

Yleisimmän ongelmat ovat virranjakajan kannen kastuminen, sytytystulppien kuluminen ja katkojan kärkien likaantuminen. Ohjeet näiden ongelmien korjaukseen löytyvät auton käsikirjasta.

Sytytystulppa on järjestelmän eniten huoltoa vaativa osa. Sytytystulpan tehtävä on johtaa sytytykseen käytettävää sähkövirtaa palotilaan, jotta ilman ja polttoaineen seos syttyy moottorissa.

Sytytystulppa on moottorimallikohtainen ja siihen liittyvän vian tunnistaminen ja korjaaminen on yksinkertaista. Tulppa koostuu keraamiikkaeristeestä sekä elektrodeista tai “kärjistä”, joiden välillä kipinä liikkuu.

Sytytystulpan vaihtaminen voi tulla tarpeelliseksi jo 20 000 ajokilometrin kohdalla. Tulppien kuntoa on syytä pitää säännöllisesti silmällä, jotta voi ajoissa todeta niiden vaihtotarpeen.

Kuinka sytytystulppa vaihdetaan?

Keskihintainen tulppa kestää noin 60 000 km ajoa. Sytytystulpan voi helposti vaihtaa itse ja se tehdään auton ohjekirjan mukaisesti.

Kun sytytystulpan vaihtaa, kannattaa sen johdot vaihtaa samalla, koska kuluneet johdot voivat helposti aiheuttaa virtapiikin karkaamisen, joka rasittaa tulppia entisestään.

  1. Ennen sytytystulpan vaihtamista varmista, että moottori on kunnolla jäähtynyt.
  2. Puhdista tulppien ympäristö, jotta vaihdon yhteydessä tulppapesään ei pääse roskia. Huolehdi vaihdon aikana niin tulppapesän kuin jakorasian puhtaudesta.
  3. Irrota sytytystulppa; poista lika ja kierrä tulppa irti. Tulpat on vaihdettava varoen, mitä kauemmin ne ovat olleet käytössä. Vedä pistokkeesta ja varo vaurioittamasta kierteitä.
  4. Puhdista tulpan syvennys ja sen ympäristö. Kun vedät sytytystulpan pois moottorista, pohjan on oltava suhteellisen puhdas. Jos siinä on öljyä, on se merkki vuodosta. Tämä tarkoittaa sitä, että sinun täytyy vaihtaa paitsi rikkinäinen tiiviste myös sytytystulpat on vaihdettava useammin saastumisen vuoksi.
  5. Tarkista tulppien kunto ja niiden toimivuus.
  6. Aseta uusi tulppa paikalleen. Kun asentaa uutta tulppaa, on sen oltava oikean mallinen tulppa autoon.
  7. Kierrä tulppa ensin sormitiukkuuteen.
  8. Kiristä tulppa mallin vaaditulle kireydelle.

Sytytystulpan vaihtamiseen on käytettävä erityistyökaluja. Näitä käytettäessä on kuitenkin varmistettava, että ne soveltuvat käytettävälle tulppamallille.

Auton yleinen huolto säännöllisesti vaikuttaa positiivisesti tulppien toimintaan ja niiden käyttöikään, joten mikään huoltotoimenpide autoon ei ikinä mene hukkaan.

Sytytystulpan huolto ja puhdistus

Sytytystulppa reagoi herkästi ongelmiin sytytysjärjestelmässä, joten ennen tulpan vaihtoa kannattaa varmistaa, että moottorin muut osat toimivat kunnolla.

Säännöllinen tulppien puhdistus olosuhteiden vaihtuessa ja kylmäkäynnistysten minimoiminen ylläpitävät tulppien toimintakuntoa, jolloin niitä ei tarvitse vaihtaa niin usein.

Kun huollat ja puhdistat tulppia säännöllisesti, näet myös paremmin, milloin jokin tulppa kaipaa vaihtoa. Tulppien puhdistaminen plakista ja noesta sekä tulppapesän ja sen ympäristön puhdistaminen kannattaa tehdä useamman kerran vuodessa.



Käynnistysmoottorin 5 varoitusmerkkiä

On yleistä ajatella, että auto ei käynnisty tyhjentyneen akun takia. Mistä tietää, kun kyse on käynnistimestä eikä jokin muu elektroninen osa? Sen lisäksi, että et saa autoa käyntiin, on muutama varoitusmerkki, jolla voit paikantaa vian.

Murskaava ääni

Kun käynnistimen hammaspyörä on kulunut tai ei kytkeydy kunnolla, on tuloksena yleensä samanlainen jauhava ääni kuin moottorin käynnistäminen ja sitten vahingossa käynnistimen käyttäminen uudestaan. Jos tämän äänen sivuuttaa, saattaa se vahingoittaa myös vauhtipyörää.

Ininä

Kun starttimoottori lähtee käyntiin mutta moottori ei käynnisty, kuluu autosta inisevä ääni käynnistimestä. Tässä tapauksessa käynnistimen hammaspyörä ei kytkeydy kunnolla vauhtipyörään. Tällainen ongelma voi johtaa käynnistimen vaihtamiseen ja auto kannattaa mahdollisimman pian viedä huoltoon.

Savu

Jos savua alkaa näkymään, on se välitön huolen aihe. Savu merkitsee yleensä, että käynnistin vetää liian paljon tehoa sähkönsyöttöjärjestelmästä, joko sen takia, että käynnistimessä on oikosulku, sitä on käytetty liian pitkään ilman taukoa tai jossakin yhteydessä on ongelma.

Savun kanssa saattaa myös ilmetä palavan haju. Jos autosta tulee savua on aika viedä auto huoltoon mahdollisimman pian. Suositeltavaa tässä tilanteessa on soittaa hinausauto.

Öljyvuoto

Käynnistin sijaitsee yleensä moottorin pohjan ympärillä ja se on siksi haavoittuvainen moottoriöljyn tai muiden nesteiden vuodoille. Moottoriöljyn kyllästämällä käynnistimellä on todennäköisesti lyhyt käyttöikä jäljellä, joten vuoto kannattaa korjata ja käynnistin vaihtaa uuteen ennen kuin se vaurioituu.

Viallinen solenoidi

Solenoidi välittää sähkövirtaa akusta käynnistimeen. Kun käännät avainta virtalukossa tynnät käynnistimen hammaspyörän vauhtipyörään, jotta auto voidaan käynnistää. Ilman solenoidia käynnistin ei toimi.

Jos käännät avainta virtalukossa käynnistääksesi moottorin ja mitään ei tapahdu, kokeile heiluttaa vaihdekeppiä ensin. Jos moottori ei sen jälkeen vieläkään käynnisty, solenoidissa voi olla jokin ongelma.